Štrajk autodopravcov je klopanie na otvorené dvere, podľa ČESMAD to je nekonštruktívne riešenie

Najväčšie združenie cestných dopravcov na Slovensku sa zároveň dištancuje od takéhoto prístupu Únie autodopravcov Slovenska.
Autobus, cesta, zápcha, dopravná špička
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vníma prípadný štrajk, ktorý oznámila Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) na 7. januára 2020, za klopanie na otvorené dvere a za nekonštruktívne riešenie, ktoré neprispeje k pozitívnemu vnímaniu cestnej dopravy na Slovensku. Zároveň sa dištancuje od takéhoto prístupu uvedenej organizácie autodopravcov. ČESMAD Slovakia o tom informoval v pondelok v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa združenia Martina Baumann.

Nepreukázali legitimitu

ČESMAD preferuje odborné riešenia, založené na makroekonomických a legislatívnych analýzach, ako aj na odbornej diskusii s jednotlivými ministerstvami, čo v minulosti prinieslo konkrétne pozitívne výsledky,“ uviedlo združenie.

Zároveň poznamenalo, že zástupcovia UNAS-u doposiaľ nepreukázali svoju legitimitu zastupovať podnikateľov v sektore cestnej dopravy na Slovensku, pretože neboli schopní preukázateľne zdokladovať reprezentatívnosť, resp. svoju členskú základňu. ČESMAD Slovakia zastupuje viac ako tisíc dopravných spoločností s približne 23 tisíc zamestnancami a 15 tisíc vozidlami. UNAS tvrdí, že má 360 členov.

Výsledky viacerých analýz a medzinárodných porovnaní v rámci Európskej únie, ktoré sa týkajú legislatívnych podmienok pre podnikanie v cestnej doprave, podľa ČESMAD Slovakia skutočne preukázali, že vysoká daň z motorových vozidiel na Slovensku negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť slovenských cestných dopravcov. Na Slovensku je táto daň druhá najvyššia v EÚ, pričom v okolitých krajinách je oveľa nižšia.

Pripomíname, že podiel cestnej dopravy na celkovom objeme prepravy tovarov na Slovensku predstavuje 79 % a cestná doprava generuje približne 4,8 % HDP Slovenskej republiky. V cestnej doprave je na Slovensku približne 55 tisíc zamestnancov,“ poznamenalo združenie.

Otázka mýta na Slovensku

Najväčšie združenie cestných dopravcov na Slovensku sa podľa neho dlhodobo usiluje o zmenu legislatívy v tomto kľúčovom odvetví hospodárstva. Ministerstvu financií SR návrh novelizácie zákona o výbere mýta, ako aj nariadenia vlády predložilo ešte v roku 2018 a začiatkom tohto roka paragrafové znenie, ako aj podrobné analytické zdôvodnenie návrhu novely zákona o dani z motorových vozidiel.

Cieľom návrhu je zníženie ročnej sadzby dane za jednotlivé kategórie vozidiel, osobitne za návesovú súpravu 40 ton (ťahač a náves), a tiež zavedenie nulovej sadzby za prípojné vozidlá ako náves, ktoré nie sú motorovým vozidlom.

Pokiaľ ide o otázku mýta na Slovensku, združenie ČESMAD Slovakia už predložilo tak Ministerstvu dopravy a výstavby SR, ako aj Ministerstvu financií SR návrh novelizácie zákona o výbere mýta, ako aj nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta,“ priblížilo združenie. Konkrétne navrhuje zníženie sadzieb mýta pre najekologickejšie vozidlá v emisných triedach Euro V, VI a EEV, ako aj zľavu zo sadzieb mýta už od prvého prejazdeného kilometra a tiež v prípade zrušenia mýtneho účtu a jeho opätovného otvorenia.

Spoluprácu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR hodnotíme ako korektnú a vedúcu k zlepšovaniu podnikateľského prostredia v oblasti cestnej dopravy. Aj na poslednom stretnutí na úrovni štátnej tajomníčky a generálneho riaditeľa sekcie cestnej dopravy z 19. decembra sme sa dohodli na ďalšej intenzívnej spolupráci v budúcom roku,“ dodal ČESMAD Slovakia.

Výstražný štrajk

Protest UNAS avizovaný na 7. januára 2020 by sa mal konať v Bratislave a na Orave. Pre agentúru SITA to potvrdil Stanislav Skala z uvedenej organizácie s tým, že neskôr rozhodnú, ktorú časť hlavného mesta budú blokovať.

„Bude to ako výstražný štrajk a pripomienka roku 2010, kde sme chceli preukázať, že tender na mýtny systém nebol transparentný,“ uviedol Skala. Pripustil, že protestnú akciu, resp. štrajk uskutočnia v Bratislave na Rožňavskej ulici rovnako ako začiatkom roku 2010 po sprevádzkovaní mýtneho systému.

Keď nás neprizvú k rokovaciemu stolu a nedohodneme sa na našich požiadavkách, tak vyhlásime celoslovenský štrajk,“ upozornil Skala. UNAS chce vyzvať na rokovanie premiéra Petra Pellegriniho, pričom žiada pozastavenie mýtneho systému a otvorenie nového tendra na jeho prevádzku.

Máme pochybnosti, že tento tender bude zase v rozpore so zákonom. Žiadame parlament o odhlasovanie nového výberu mýta,“ poznamenal Skala s tým, že prevádzkovateľ by mal mať z výberu mýta príjmy maximálne 10 %, a nie 45 %. UNAS zároveň žiada okamžite znížiť cestnú daň o 50 % (daň z motorových vozidiel).

Firmy a inštitúcie: ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcovUNAS Únia autodopravcov Slovenska

Odporúčané