Strategická infraštruktúra v Európe je už v čínskych rukách, varuje eurokomisár Oettinger

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
železnice - trať
Foto: ilustračné, pixabay.com.

Po tom, ako sa Taliansko pripojilo k projektu novej Hodvábnej cesty, eurokomisár pre rozpočet vyslovil názor, že EÚ by mala mať právo vetovať infraštruktúrne projekty financované Čínou.

Európska únia by podľa eurokomisára pre rozpočet Günthera Oettingera mala mať právo zamietnuť infraštruktúrne projekty v Európe financované Čínou, ak neslúžia spoločným záujmom EÚ.

Vyzval na to potom, ako Taliansko podpísalo memorandum o pripojení sa k čínskemu projektu novej Hodvábnej cesty (Belt and Road). Informuje o tom nemecký spravodajský portál dw.com.

Právo veta či súhlas s projektmi

Pre médiá nemeckého vydavateľstva Funke Mediengruppe eurokomisár v nedeľu povedal, že lídri EÚ by mali uvažovať o práve veta pre úniu, aby mohla blokovať budúce infraštruktúrne projekty financované Čínou, alebo by mali prijať požiadavku, že projekty musia najprv získať súhlas Európskej komisie.

Günther Oettinger
Eurokomisár pre rozpočet Günther Oettinger. Foto: SITA/AP.

Bez ohrozenia suverenity Európy

Členské štáty únie podľa Oettingera niekedy neberú adekvátne do úvahy národné a európske záujmy. „V Taliansku a iných európskych krajinách strategicky dôležitá infraštruktúra, ako energetické siete, rýchlotrate alebo prístavy, už nie je v európskych, ale v čínskych rukách,“ vyhlásil eurokomisár.

„Expanzia dopravných spojení medzi Európou a Áziou je sama osebe dobrou vecou, pokiaľ nie je ohrozená autonómia a suverenita Európy,“ dodal Oettinger.

Taliansko sa oficiálne k iniciatíve Belt and Road pripojilo v sobotu. Súčasťou dohody je investícia Pekingu v sume 7 miliárd eur do strategických talianskych prístavov Janov a Terst. Bilaterálne dohody s Čínou podpísali aj Poľsko, Grécko, Portugalsko a Maďarsko.

železnice - trať
Ilustračné foto: pixabay.com.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EU Európska únia