Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za občerstvenie a stravovacie služby pre svojich zamestnancov už roky platia známej firme domáceho veľkopodnikateľa. A nič sa na tom nezmení ani po ukončení posledného kontraktu. Za dodávateľa elektronických stravovacích kariet si totiž železnice opäť vybrali tú istú spoločnosť. V tesnom súboji o zákazku za desiatky miliónov eur uspela v konkurencii viacerých uchádzačov.
Štát zachraňuje železničiarov pred dopadmi pandémie. Posiela im desiatky miliónov
Štátny operátor železničnej infraštruktúry v rámci tendra na zabezpečenie občerstvenia a stravovacích služieb zamestnancov na celom Slovensku podpísal rámcovú dohodu s vybraným dodávateľom zatiaľ na hlavnú časť, a to na dodanie elektronických stravovacích kariet. Za tri roky predpokladá za to zaplatiť maximálne 29,64 milióna eur bez DPH.
Traja spoločníci so sídlom na Malte
Najväčšiu časť zákazky ŽSR zadali spomedzi štyroch konkurentov bratislavskej spoločnosti GGFS, už dlhšie aktívnej v gastro biznise. Jedným z troch konečných užívateľov výhod, teda vlastníkov tejto firmy, je veľkopodnikateľ Ivan Kmotrík.
V časti verejnej súťaže na elektronické karty predložila GGFS najnižšiu cenovú ponuku 28,89 milióna eur bez DPH. V dodávaní stravovacích kariet tak bude pokračovať ďalšie tri roky, keďže túto službu ŽSR poskytovala už od roku 2017 za takmer 22 miliónov eur bez DPH.
Železnice nakupujú nové elektrické vlaky. Plánujú za ne zaplatiť desiatky miliónov
Spoločníkmi GGFS sú podľa Obchodného registra tri spoločnosti zaregistrované na Malte. Firma G Group má v nej podiel 70 percent, PKA 20 a Cordwell 10 percent. Ďalšími dvoma konečnými majiteľmi GGFS popri Kmotríkovi sú podľa Registra partnerov verejného sektora Pavel Komorník a Michal Hanzel. Kmotrík a Komorník sú zároveň konateľmi GGFS.
Očakávajú úsporu trištvrte milióna
Maximálna suma kontraktu pre GGFS nemusí byť podľa hovorkyne ŽSR Rii Feik Achbergerovej vyčerpaná. „Zdôrazňujeme, že ide o rámcovú dohodu a závisí na objednávkach zo strany ŽSR, aký objem z dohody bude vyčerpaný. S firmou GGFS neplánujeme uzatvoriť ďalšie čiastkové zmluvy,“ uviedla pre portál NašaDoprava.sk.
Železnice nemôžu podľa jej slov presne vedieť a dopredu zadefinovať, v akom množstve budú služby využívať, napríklad, pre sezónne práce či vplyv pandémie. Dodávateľ bude preto priebežne zabezpečovať sprostredkovanie stravovania formou elektronických stravovacích kariet na základe mesačných objednávok ŽSR.
Doležal bude žiadať miliardu eur z plánu obnovy, väčšina by mala ísť na modernizáciu železničných tratí
Železnice zaplatia Kmotríkovej firme za štvoreurový „gastrolístok“ 3,89 eura. Počas trvania dohody a pri maximálnom čerpaní sumy tak môžu podľa hovorkyňe ŽSR ušetriť spolu skoro 750-tisíc eur.
Dostali štyri ponuky
Verejnú súťaž na občerstvenie a stravovanie zamestnancov vyhlásili železničiari v júni tohto roka. Celkovú hodnotu zákazky odhadovali na 30,4 milióna eur bez DPH za tri roky poskytovania služieb. Najväčšia časť tendra na elektronické stravovacie karty mala predpokladanú cenu 29,64 milióna eur bez DPH.
Ďalšie tri ponuky v tejto časti súťaže predložili spoločnosti Up Slovensko (29,044 milióna eur), DOXX – Stravné lístky (29,595 milióna eur) a Ticket Service (29,669 milióna eur bez DPH). Výsledok menšej časti tendra na nápojové poukážky za predpokladanú hodnotu 792-tisíc eur bez DPH železnice zatiaľ nezverejnili.
Kontrakty za takmer 80 miliónov
ŽSR zabezpečovali občerstvenie a stravovanie vlastných zamestnancov od konca roka 2011 doposiaľ na základe kontraktov s troma spoločnosťami. Celkovo za to zaplatili takmer 80 miliónov eur bez DPH. Z toho stravovacie služby mali hodnotu viac ako 77 miliónov eur a nápojové poukážky 2,3 milióna eur.
Štátne železnice zaznamenali obrovský prepad tržieb v dôsledku epidémie, začali škrtať náklady
V prípade zákaziek ŽSR sa doteraz najviac darilo spoločnosti Up Slovensko, ktorá v uvedenom období získala dve zákazky na stravovacie služby spolu v objeme takmer 55,5 milióna eur bez DPH. Zákazky spoločnosti GGFS aj po zarátaní aktuálne získaného kontraktu majú výšku 51 miliónov eur bez DPH.
Tento rok zaplatia skoro 10 miliónov
ŽSR majú v súčasnosti 13 635 zamestnancov. V tomto roku predpokladajú vynaložiť na stravovanie svojich zamestnancov 9,88 milióna eur, čo znamená 2,47 milióna straveniek po štyri eurá. „Príspevok zamestnávateľa bude v predpokladanom objeme 5,43 milióna eur a spolu s príspevkom zo sociálneho fondu bude v celkovom objeme 6,13 milióna eur,“ podotkla Feik Achbergerová.
Podnik sa aj na základe Kolektívnej zmluvy zaviazal poskytovať svojim zamestnancom rôzne benefity, vrátane druhého stravného lístka v prípade zmeny trvajúcej dlhšie ako 11 hodín. Všetci zamestnanci majú zabezpečené stravovanie s využitím elektronickej stravovacej karty Callio, ktorú môžu využívať vo viac ako desaťtisíc zazmluvnených prevádzkach.