Ministerstvo dopravy a výstavby SR trvá na tom, že za taxislužbu sa považuje aj prevádzkovanie taxislužby prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber. Prevádzkovatelia taxislužby aj prostredníctvom nej sú tiež povinní spĺňať požiadavky podľa zákona o cestnej doprave.
BRATISLAVA 22. decembra (SITA) – Rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie o spoločnosti Uber podľa prvých analýz iba potvrdilo stanovisko, ktoré Ministerstvo dopravy a výstavby SR na základe slovenskej legislatívny presadzuje od samého začiatku. Rezort zastáva názor, že podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou.
Za taxislužbu sa považuje aj aplikácia Uber
„Podmienky platia bez rozdielu pre všetkých, v tomto zmysle sa za taxislužbu považuje aj prevádzkovanie taxislužby prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber. Prevádzkovatelia taxislužby aj prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber sú povinní spĺňať požiadavky podľa zákona,“ informovalo ministerstvo dopravy agentúru SITA s tým, že berie na vedomie rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, pričom sa s týmto rozsudkom ešte musí podrobne oboznámiť.
Toto stanovisko je podľa rezortu aj v súlade s uvedeným rozsudkom. „Ministerstvo aktívne sleduje túto oblasť. V súčasnosti na ministerstve interne prebieha diskusia k podmienkam, ktoré v súčasnosti platia v oblasti taxislužby. Ak budú pripravené zmeny, verejnosť bude o týchto zámeroch informovaná,“ dodalo ministerstvo dopravy a výstavby.
Uber nemôže vystupovať ako sprostredkovateľ informácií o službe
Súdny dvor EÚ v stredu rozhodol, že alternatívna taxislužba Uber je prepravná spoločnosť a členské štáty EÚ ju môžu regulovať na základe svojej legislatívy. O vyjadrenie súd požiadala španielska taxislužba, podľa ktorej pobočka Uberu v Barcelone pôsobí ako neférová konkurencia.
Najvyšší súdny tribunál EÚ sa stotožnil s právnym názorom svojho generálneho advokáta Macieja Szpunara. Ten ešte v máji konštatoval, že Uber poskytuje zákazníkom na základe ich dopytu komplexný systém mestskej dopravy, ktorý môžu štáty regulovať. Uber preto nemôže vystupovať ako „sprostredkovateľ informácií o službe“, na ktorého podnikanie sa vzťahujú pravidlá EÚ o slobodnom poskytovaní služieb.
Služby ako je Uber, je vhodné regulovať, potvrdil šéf spoločnosti
Uber reagoval, že vo väčšine krajín EÚ už funguje v súlade s legislatívou v oblasti prepravy, takže toto rozhodnutie nič nezmení. „Milióny Európanov však stále nemôžu používať aplikácie ako je naša. Ako potvrdil náš nový generálny riaditeľ, služby ako je Uber, je vhodné regulovať, a preto budeme aj naďalej pokračovať v dialógu naprieč európskymi mestami,“ uviedol Uber. „V tomto prístupe budeme pokračovať, aby bol spoľahlivý odvoz na jedno kliknutie dostupný naozaj každému,“ dodala spoločnosť.