Súťaž na osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava – Komárno je podozrivá, môže v nej uspieť len štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). Upozornila na to v stredu Aliancia nových osobných železničných dopravcov v Európe ALLRAIL so sídlom v Bruseli v tlačovej správe s tým, že štátny dopravca má koľajové vozidlá, ktoré zaplatili daňovníci Slovenska a Európskej únie, pričom v súťaži sú ako nástroj na odstránenie konkurencie.
„Zdá sa, že aj táto ponuka je zmanipulovaná, pretože súťaž stanovuje použitie len určitého typu vlakových vozidiel. Prístup k typu vozidiel, ktoré mal tender pri vyhlásení v zadávacej dokumentácii, má však len ZSSK. Tá ich získala vďaka dotáciám od Slovenskej republiky a Európskeho fondu pre regionálny rozvoj,“ uviedol generálny tajomník ALLRAIL Nick Brooks.
Dotácia môže zničiť súťaž
Medzinárodná organizácia informovala, že ZSSK získala v rokoch 2007 až 2013 dvanásť motorových jednotiek a desať dvojpodlažných súprav pre prímestskú dopravu, financované boli prevažne z prostriedkov Európskej únie. ALLRAIL považuje za veľmi podozrivé a znepokojujúce, že podmienky tendra na prevádzku osobnej železničnej dopravy medzi Bratislavou a Komárnom môžu v krátkom termíne splniť iba vozidlá ZSSK. Organizácia podotkla, že ak môže mať z verejných zdrojov úžitok len štátny dopravca, na základe historického vývoja, môže takáto dotácia od daňovníkov v podstate zničiť akúkoľvek hospodársku súťaž.
„Železničná spoločnosť Slovensko má záujem o prevádzku na danej trati, preto sme sa do súťaže prihlásili,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Lehota na predkladanie ponúk v súťaži je do 14. februára. „Keďže proces obstarávania ešte nie je ukončený, nebudeme jeho priebeh komentovať,“ poznamenal Kováč. Akékoľvek otázky odporučil adresovať vyhlasovateľovi súťaže, teda ministerstvu dopravy.
Nedostatok férových podmienok
„Toto je druhá súťaž slovenského ministerstva dopravy, ktorá mala zabezpečiť otvorenie trhu,“ poznamenal Brooks. Problém dostupnosti železničných vozidiel podľa neho len ukazuje na šokujúci nedostatok férových podmienok medzi súkromnými dopravcami a štátnou železničnou spoločnosťou. „Ak súčasné subjekty súťaže ponúknu vozový park, ktorý je financovaný z verejných zdrojov, mal by byť sprístupnený ktorémukoľvek výhercovi tohto tendra,“ dodal Brooks. Zároveň pripomenul, že prvú súťaž na výber vlakového dopravcu na trati Žilina – Rajec ministerstvo zrušilo, keďže ponuku v nej predložila iba ZSSK, no rezort ju vylúčil.
Ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž na železničného dopravcu na trati Bratislava – Komárno vlani v októbri, úspešný uchádzač má na nej zabezpečovať prepravu desať rokov od roku 2021 do roku 2030. Podmienky v tendri sú podľa ALLRAIL pre neštátnych dopravcov v takom krátkom čase (za jeden rok do začatia prevádzky) nesplniteľné. Existuje podľa organizácie vysoké riziko, že dotovaná železničná doprava na Slovensku tak opäť smeruje k monopolu ZSSK. Osobnú vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje vo verejnom záujme súkromný dopravca RegioJet od marca 2012, zmluva s ministerstvom dopravy uplynie koncom roka 2020.