Nové kamery zaznamenávajú už celý priebeh prehliadok, tie sú tak prísnejšie a trvajú dlhšie. Národná asociácia STK považuje nespokojnosť vodičov za pochopiteľnú.
Na vykonanie technickej a emisnej kontroly áut čakajú motoristi v súčasnosti dlhšie. Hlavným dôvodom spomalenia kontrol je podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) posilnenie kamerového systému.
Nové kamery zaznamenávajú už celý priebeh prehliadok, tie sú tak prísnejšie, dôslednejšie a preto trvajú dlhšie.
Ako agentúru SITA informovala Národná asociácia STK (NA STK), ktorá združuje prevádzkovateľov služby technických a emisných kontrol, nespokojnosť vodičov je pochopiteľná.
Dôslednejšie kontroly vďaka kamerovému systému
„Súčasná situácia nás vôbec neteší. Na staniciach našich členov musíme dennodenne trpezlivo vysvetľovať dôvody, prečo kontroly nie je možné urýchliť. Ide predovšetkým o prísnejšie pravidlá kontroly, ktoré sú v záujme samotného motoristu,“ uviedol výkonný riaditeľ NA STK Peter Hulman.
Zároveň poznamenal, že na riziko výrazného predĺženia čakacích lehôt z dôvodu zefektívnenia kontrol dlhodobo upozorňovali.
„Na jednej strane existujú objektívne opatrenia, ktoré je potrebné dodržiavať, aby bola garantovaná bezpečnosť cestnej premávky. Na druhej strane však existuje celý rad opatrení, ktoré umožnia proces kontroly výrazne urýchliť,“ tvrdí Hulman.
Asociácia navrhuje zefektívniť opatrenia
Asociácia STK podľa jej výkonného riaditeľa tieto návrhy opakovane prezentovala ministerstvu dopravy a výstavby na niekoľkých spoločných rokovaniach. Technické návrhy môžu zrýchliť samotný priebeh kontroly na linke.
Ide napríklad o zrušenie podmienky jedného vozidla na stojisku emisnej kontroly, či zrušenie zákazu križovania vozidiel medzi dvomi linkami.
Viaceré administratívne opatrenia podľa asociácie zas umožňujú flexibilne reagovať na očakávaný zvýšený záujem motoristov o technickú a emisnú kontrolu vo vybraných obdobiach počas roka. Celý priebeh kontroly by tiež mohlo urýchliť presunutie niektorých úkonov na inú časť linky.
Nedostatok technikov pre prehnanú byrokraciu
Hulman považuje za zásadný problém aj dlhodobý nedostatok technikov, ktorý hlásia členovia asociácie z celého Slovenska.
„Bez šikovných a riadne certifikovaných technikov kontroly vykonávať nedokážeme. Tých, ktorí by mali záujem a predpoklady na vykonávanie tohto povolania, odrádza neúmerná zodpovednosť za prípadné drobné pochybenia a najmä prehnaná byrokracia v podobe množstva opakovaných preskúšaní a preškolení,“ dodal Hulman.
Ministerstvo dopravy a výstavby už predložilo na medzirezortné pripomienkovanie návrh novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Národná asociácia STK avizuje, že sa tohto konania zúčastní a ministerstvu opätovne vznesie svoje pripomienky a návrhy.