Národná diaľničná spoločnosť tretíkrát predĺžila lehotu na predkladanie a otváranie ponúk vo verejnej súťaži, z pôvodne 14. septembra najnovšie na 9. novembra.
Verejná súťaž na výstavbu vyše deväťkilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna sa predlžuje. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) tretíkrát predĺžila lehotu na predkladanie a otváranie ponúk, z pôvodne 14. septembra najnovšie na 9. novembra. Ponuky sa podľa predošlej úpravy mali otvárať v piatok 5. októbra.
Tender bol zverejnený začiatkom júla, predpokladaná cena stavebných prác, plánovaných na štyri roky, je 234,1 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (280,9 mil. eur vrátane DPH). Štyri kritériá na vyhodnotenie ponúk majú určiť ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku. Najvyššiu váhu má celková cena, a to 40 %, kvalita tímu odborníkov a environmentálne hľadisko po 25 % a náklady na prevádzku 10 %.
Liberáli: Netradičné pravidlá sú ohybné
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) očakáva k nastaveným kritériám množstvo námietok. Ide o prelomovú súťaž, keďže cena už nebude jediným kritériom výberu zhotoviteľa. „Netradičné pravidlá sú tak ohybné, že desať rôznych hodnotiteľov môže dať desať rôznych hodnotení. Vyvoláva to podozrenie, že tieto kritériá boli nastavené preto, aby vyhrali vopred vybratí súťažiaci za výrazne vyššiu cenu ako pri súčasnom nastavení, keďže cena bude mať váhu len 40 %,“ informoval v piatok poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.
Najnižšia cena – najtransparentnejšie kritérium
Liberáli považujú za najtransparentnejšie kritérium na výstavbu diaľnic či rýchlostných ciest najnižšiu cenu. „Projekty však musia byť dobre spracované a presne musia byť nastavené míľniky. Prax ukazuje, že dnes tomu tak nie je,“ uviedol opozičný poslanec. Ak kritérium ceny podľa neho nie je najdôležitejšie, ani to nedáva záruky, že sa počas výstavby nevyskytnú problémy. „Dôsledkom budú akurát vyššie výsledné ceny, ako sú v súčasnosti,“ dodal Ivan.
Námietky nesúviseli s kritériami
K súťaži na zhotoviteľa R2 Kriváň – Mýtna podľa NDS podal námietky jeden z uchádzačov, v plnom rozsahu ich však stiahol 2. októbra. Námietky nesúviseli s kritériami na vyhodnocovanie ponúk. NDS tvrdí, že jej cieľom je spravodlivá súťaž a nové pravidlá vyhodnocovania súťaží tvorila transparentne a verejne od samého začiatku. „Najprv sme zorganizovali workshop so zhotoviteľmi, zástupcami Úradu pre verejné obstarávanie a Ministerstva dopravy a výstavby SR,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová s tým, že do nových podmienok zapracovali pripomienky dotknutých organizácií.
Viaceré kritériá sú bežnou praxou v EÚ
Kritériá na posudzovanie každej zo štyroch oblastí – cena, kvalita tímu odborníkov (podľa konkrétnej stavby – hlavný inžinier stavby, cestár, mostár, geológ, tunelár), náklady na prevádzku a environmentálne hľadisko – sú podľa NDS nastavené objektívne a pre každého rovnako. „Návrh pripravila NDS na základe skúseností iných európskych krajín. Multikriteriálne hodnotenia ponúk patria k bežnej praxi v krajinách Európskej únie, v Nórsku, uprednostňuje ich Európska komisia a agentúra Jaspers, ako aj Úrad pre verejné obstarávanie,“ dodala Michalová. NDS pripomína, že ak uchádzači predložia kvalitné ponuky, za ktoré získajú plný počet bodov, v závere bude o výsledku rozhodovať len najnižšia cena.