Obyvatelia Prešova a okolia spolu s motoristami netrpezlivo očakávajú ukončenie výstavby zatiaľ prvej etapy severného obchvatu centra Šariša na rýchlostnej ceste R4.
Stavebné práce na úseku v dĺžke 4,3 kilometra, vrátane vyše kilometrového tunela Bikoš, trvajú už takmer štyri roky a blížia sa k svojmu záveru. Pôvodne mali byť hotové v júli, napokon sa trochu predĺžia.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) udržiavala Prešovčanov a verejnosť dlhé mesiace v napätí. Reálny dátum odovzdania spomínaného úseku R4 nechcela zverejniť, možno aj v súvislosti s ukončením verejného obstarávania na zhotoviteľa druhej etapy prešovského obchvatu.
Termín napokon zverejnila vo štvrtok po podpise zmluvy s jeho vybraným zhotoviteľom, a tým ukončila tajnosti. Prvú etapu obchvatu Prešova na R4 chcú diaľničiari odovzdať do predčasného užívania motoristom v posledný deň tohtoročného leta.
„Robíme všetko preto, aby bol 21. septembra spojazdnený celý úsek. Práce sa finalizujú, robia sa bezpečnostné prvky, dopravné a premenlivé dopravné značenia,“ prezradil investičný riaditeľ NDS Stanislav Beňo.
Nepredvídateľné skutočnosti
Po ukončení montáže technológie tunela Bikoš budú nasledovať skúšky funkčnosti jednotlivých komponentov, aby bola premávka bezpečná.
Diaľničiari začali tender na dokumentáciu pre územné rozhodnutie na R4 pri hranici s Poľskom
„Sú to dokončovacie práce. Pokiaľ nenastane nejaká nepredvídateľná skutočnosť, 21. septembra bude úsek sprejazdnený a odovzdaný do predčasného užívania pre obyvateľov východu,“ podotkol investičný šéf diaľničiarov. Pod mierny časový sklz dokončenia prvého úseku prešovského obchvatu na R4 sa podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva NDS Vladimíra Jacka podpísali nepredvídateľné skutočnosti.
„Myslím si, že aj tak si zhotoviteľ celkom dobre s tým poradil,“ odvetil na otázku portálu SITA Doprava a agentúry SITA. „Oproti tomu, čo hrozilo, mesiac a pol posunu na takých veľkých stavbách nie je tragický v porovnaní s inými stavbami,“ doplnil Jacko.
Oplotenie a protihlukové steny
Diaľničiari potvrdili, že stavba prvej etapy pred dokončením napreduje vysokým tepom. V tuneli Bikoš sú už osadené ventilátory, technológiou vybavené SOS výklenky a je zrealizovaný požiarny vodovod. Dokončili už aj osvetlenie tunela a postupne ho sprevádzkujú.
Náklady na realizáciu 9 úsekov R4 od hraníc s Poľskom po Kapušany môžu byť 1,7 miliardy eur
Osvetlenie je prepojené na trvalú trafostanicu do technologického objektu pri tuneli. „Na mostoch realizujeme zvodidlá, zábradlia, liaty asfalt, obrusnú asfaltovú vrstvu a pracujeme aj na spevneniach kužeľov či schodiskách. V križovatke Prešov už realizujeme oceľové zvodidlá,“ priblížila aktuálnu situáciu na stavbe hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Po celej trase budúcej rýchlocesty pripravujú aj oplotenie, pričom robia základy, osadzujú stĺpy a montujú pletivo. „Taktiež sa pracuje na finálnej úprave svahov a ich zahumusovaní. Pokračuje realizácia protihlukových stien a dokončujú sa finálne úpravy pod mostnými objektami,“ dodala hovorkyňa diaľničiarov.
Dopravný koridor Via Carpatia
Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 je vo výstavbe od leta 2019. Dvojrúrový tunel Bîkoš má dĺžku 1,15 kilometra, má tri priečne prepojenia a sedem SOS výklenkov v každej rúre. Bude sa v ňom jazdiť rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu.
Výstavba Via Carpatia bude na Slovensku meškať niekoľko rokov, Maďari sú vraj už hotoví
Zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Váhostav-SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. Pôvodná zmluvná cena výstavby takmer 143 miliónov eur vzrástla zatiaľ skoro na 147 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Na úseku je deväť mostov a po dokončení ušetrí motoristom približne desať minút cesty. Predpokladaná intenzita dopravy je na úrovni 15-tisíc vozidiel za deň.
Po dokončení nadväzujúcej druhej etapy obchvatu Prešova podľa plánu v roku 2027 a celej trasy R4 k hraniciam s Poľskom v nasledujúcich rokoch bude rýchlostná cesta súčasťou medzinárodného dopravného koridoru Via Carpatia. Prepojí Baltické, Egejské a Čierne more cez východné Slovensko.