Termín otvorenia mosta na ceste I/18 v Poprade, avizovaný na 19. mája, naďalej platí. Informoval o tom v stredu generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Norbert Polievka počas brífingu v Poprade po tom, ako v noci počas prác na moste ponad železničnú trať praskol pri výmene jeden z nosníkov.
Výluka na trati v úseku medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou preto podľa jeho slov potrvá do piatkového večera. Po tom, ako železnice spojazdnia trakčné vedenie, premávka by mohla byť naplno spustená v sobotu ráno.
Spomínané termíny v rámci železničnej dopravy sú však podľa Polievku hraničné, verí, že fungovať by mohla bez obmedzení aj skôr. „Zhotoviteľ tu bude 24 hodín nonstop, aby sme minimalizovali ten čas, keď bude trať uzatvorená,“ povedal.
Prelomil sa tretí nosník
Most pre plánovanú inštaláciu podpier uzatvorili v plnom profile 29. apríla. Stavbárom sa podľa zástupcu zhotoviteľa Ľubomíra Ráca podarilo v rámci prác odstrániť prvé dva z nosníkov, ktoré chcú nahradiť novými, bez problémov. Tretí sa pri dvíhaní prelomil. Žiadna z častí mosta sa však nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené.

Vlaky na trati Bratislava - Košice meškajú, dopravu pri Poprade prerušil prasknutý nosník mosta
„Momentálne držia tento nosník dva žeriavy ako bremeno. Dáme ho z mostného poľa preč a budeme pokračovať štandardným spôsobom s ďalšími nosníkmi,“ povedal. Podľa jeho slov sa situácia môže, no nemusí zopakovať. Stavbárov totiž prekvapil stav nosníkov, ktorý sa nezhodoval s informáciami z katalógových listov.
„Nosníky majú výrazne vyššiu hmotnosť ako bolo predpokladané. Menili sme aj žeriav,“ dodal s tým, že nosníky sú nielen ťažšie, ale každý z nich je pravdepodobne v inom technickom stave. Uvedené komplikácie podľa Polievku s vysokou pravdepodobnosťou navýšia aj pôvodne sedemmiliónovú investíciu.
Nové mostné provizórium
Po odstránení nosníkov umiestnia v lokalite nové mostné provizórium ako súčasť sanácie mosta. „Bude osadené na novú hmotnosť, 46 ton. Je to nová oceľová konštrukcia, presne do poľa, v ktorom budú odstránené tieto nosníky,“ povedal s tým, že konkrétne pôjde o dve mostné provizória a lávku pre peších. Inštalujú ich tam počas víkendu, už v pondelok tam budú spúšťať premávku.

Práce na podopretí mosta nad železnicou v Poprade idú podľa plánu, potrvajú do 19. mája - VIDEO
Most na konci mesta neďaleko nemocnice, ktorý vedie v smere na Spišskú Novú Ves, postavili v roku 1968, je dlhý viac ako 122 metrov. Dočasným podopretím, teda zasanovaním objektu mosta, chcela SSC zvýšiť jeho maximálnu zaťažiteľnosť zo súčasných osem na 46 ton, poslúžiť mal aj pre prejazd dopravnej obsluhy a staveniskovej prepravy mechanizmov stavby „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“. Má ísť o dočasné riešenie do obdobia samotnej rekonštrukcie mosta.
Podľa záverečnej správy z diagnostiky v roku 2022 zverejnenej vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bol totiž z hľadiska stavebno-technického stavu zatriedený do stavu „VII“, čo zodpovedá havarijnému stavu.
Slovenská správa ciest (SSC) si dala v roku 2023 v súvislosti so zámerom obnovy mosta vypracovať a dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie a ďalšie potrebné dokumenty. Projekt počíta nielen s výstavbou nového mosta, ale aj rekonštrukciou cesty I/18 s dĺžkou asi 550 metrov a riešením jej odvodnenia.
