Trasu cesty I/64 Žilina - Topoľčany posúdi štúdia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cesty
Ilustračné foto: pixabay.com.

Slovenská správa ciest vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre najvhodnejšie riešenie trasy cesty prvej triedy I/64 Žilina – Topoľčany. Predpokladaná cena za prípravu štúdie je takmer 525 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Plánovaná štúdia realizovateľnosti navrhne technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšie riešenie trasy cesty prvej triedy I/64 v úseku Žilina – Topoľčany. Zároveň má vyhodnotiť už navrhnuté trasy na uvedenej ceste, prípadne doplniť a zhodnotiť varianty.

Slovenská správa ciest (SSC) vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie za šesť mesiacov a predpokladanú cenu takmer 525 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (630 tis. eur vrátane dane).

Cestári plánujú štúdiu realizovateľnosti pre cestu I/64 Žilina – Topoľčany financovať z prostriedkov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Ide o súčasť projektu Štúdie realizovateľnosti projektov ciest I. triedy v Žilinskom a Trenčianskom kraji. Lehota na predkladanie ponúk je 20. februára.

Štúdia má posúdiť aj riešenie obchvatu Prievidze na ceste I/64

Súčasťou zákazky na štúdiu realizovateľnosti pre cestu I/64 je aj najvhodnejšie riešenie obchvatu Prievidze. Štúdia je predpokladom pre financovanie výstavby obchvatu zo zdrojov EÚ. Primátorka Prievidze a poslankyňa parlamentu Katarína Macháčková ocenila, že Slovenská správa ciest začala verejné obstarávanie zhotoviteľa tejto štúdie realizovateľnosti.

„Štúdia totiž umožní financovať stavbu obchvatu Prievidze z eurofondov. Je to povinná dokumentácia pri tomto type financovania. I keď nikto nepochybuje o tom, že obchvat je potrebný, štúdia sa musí vypracovať,“ uviedla Macháčková. Dobré podľa nej je, že sa v rámci tohto procesu opäť odborne posúdia možnosti trasovania z technického, ekonomického a environmentálneho hľadiska.

Primátorka Prievidze pripomenula, že predbežné oznámenie o zákazke na štúdiu bolo zverejnené ešte vlani v júli. Očakávala, že posúdenie dokumentácie vybaví ministerstvo dopravy obratom, no trvalo to podstatne dlhšie, s čím nebola spokojná, žiadala listami vysvetlenie a urýchlenie procesov.

„Čo spôsobilo zdržanie, mi v novembri vysvetľovalo ministerstvo dopravy v dvojstranovom liste. Išlo najmä o absenciu niektorých dokladov v doručenej dokumentácii, nezapracovanie pripomienok, či nesúlad so smernicami o verejnom obstarávaní a podobne,“ priblížila Macháčková. Vďaka osobným stretnutiam sa podľa nej byrokratické prekážky odstránili.

Primátorka Prievidze: Ani eurofondy nie sú nekonečný zdroj financií

Financovanie z eurofondov je naďalej len jednou z možností. Už v roku 2015 navrhovali samosprávy, aby minister dopravy zvážil aj možnosť realizácie prvej etapy druhej stavby, teda napojenia Priemyselného parku Prievidza na cestu I/64 z prostriedkov štátneho rozpočtu. Nebolo by tak potrebné čakať na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti.

Okrem platných uznesení vlády, ktoré ukladali ministrovi začať výstavbu obchvatu v konkrétnych termínoch, bol dôvodom tejto požiadavky najmä rozvoj v priemyselnej zóne, príchod veľkého investora a s tým súvisiace nové záťaže na dopravu v okresnom meste i priľahlých obciach, ktoré sa stále stupňujú. Traja ministri dopravy, ktorých Macháčková s touto požiadavkou oslovila, sa k tomuto zámeru konkrétne nevyjadrili.

„Treba zdôrazniť, že ani eurofondy nie sú nekonečný zdroj financií. Podľa mojich vedomostí požiadavky výrazne prevyšujú finančný rámec. Aj preto si myslím, že je na mieste hovoriť aj o financovaní z prostriedkov štátneho rozpočtu. V iných mestách investori neraz trvajú na vybudovaní základnej infraštruktúry ešte pred svojím príchodom. U nás stačili investorovi uznesenia vlády s konkrétnymi termínmi. Tie dodržané neboli, čo je smutné,“ upozornila primátorka Prievidze.

Prípravu výstavby obchvatu zabrzdili aj námietky Bojníc

Potrebu obchvatu Prievidze ako významnej dopravnej infraštruktúry v regióne potvrdila vláda na výjazdovom zasadnutí 9. októbra 2013 v Handlovej. Ministrovi dopravy uložila zabezpečiť začatie realizácie prvej etapy druhej stavby obchvatu do 31. decembra 2015 a začatie realizácie druhej etapy do 31. decembra 2016.

Macháčková poznamenala, že budovanie obchvatu Prievidze v minulosti zabrzdili aj námietky mesta Bojnice k trasovaniu stavby. „Rozhodovať musel až Najvyšší súd SR. Vždy som upozorňovala na to, že Prievidza sa ako dobrý sused necíti byť v tomto spore súperom. Práve naopak, chceme pomôcť realizácii a chceme pomôcť aj tomu, aby požiadavky Bojničanov boli akceptované, ak sú opodstatnené,“ uviedla Macháčková.

Príprava štúdie bude podľa nej výbornou príležitosťou na opätovné objektívne, nestranné, no najmä odborné prehodnotenie námietok k schválenému trasovaniu obchvatu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie SSC Slovenská správa ciest