Trať medzi Bratislavou a Komárnom bude mať nového dopravcu, do súťaže sa prihlásilo päť záujemcov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Árpád Érsek
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 19. novembra, 16:00

Do súťaže na výber prevádzkovateľa vlakov vo verejnom záujme na železničnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. V poradí druhý tender v rámci liberalizácie osobnej vlakovej dopravy vyhlásilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR začiatkom októbra. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť uplynula v piatok 15. novembra. Na frekventovanej trati jazdia od marca 2012 vlaky súkromného dopravcu RegioJet, pričom aktuálne platná zmluva sa končí v decembri 2020.

Ako v utorok informoval rezort dopravy v tlačovej správe, od roku 2021 môže na trať medzi Bratislavou a Komárnom nastúpiť úspešný uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Vlaky s dotáciou štátu tam bude prevádzkovať nasledujúcich desať rokov.

Dopravcovia prejavujú záujem

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) ocenil, že liberalizácia sa uskutočnuje pozitívnym smerom a dopravcovia prejavujú svoj záujem. „Ide o veľmi frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž potvrdí všetky naše zámery, aby sme priniesli na železnice vyššiu kvalitu a ľudia budú spokojní,“ povedal Érsek.

Splnenie podmienok v súťaži bude teraz hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. Dopravcovia, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, dostanú detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov, cestovné poriadky či finančné podmienky.

Mimoriadne vyťažená trať

Nový dopravca by mal byť známy do konca roka 2019,“ priblížila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno ministerstvo dopravy zverejnilo pred viac ako rokom v európskom vestníku.

„Celkom 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá. Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta, pričom každodenné dochádzanie vlakom do práce či škôl sa stáva najrýchlejším a najpohodlnejším spôsobom,“ dodala Ducká.

RegioJet má záujem pokračovať

RegioJet potvrdil, že odovzdal dokumentáciu do prvého kola súťaže o dopravcu na trati Bratislava – Komárno. „Máme záujem pokračovať v poskytovaní prepravných služieb na tejto trati, ktorá sa stala skutočným európskym unikátom z hľadiska úspešnosti železničnej dopravy. Vďaka vlakom RegioJet sa táto skôr takmer odpísaná trať stala najvyťaženejšou jednokoľajnou traťou na Slovensku,“ informoval hovorca Holdingu Student Agency a RegioJet Aleš Ondrůj.

Počet cestujúcich na trati vzrástol z 800 tisíc v roku 2011 na viac než 4 milióny ročne a celkom na nej cestuje 5 až 7 percent cestujúcich v celej železničnej sieti na Slovensku. „RegioJet tu nasadzuje na najvyťaženejšie spoje, ktorými v špičkách cestuje až 700 cestujúcich, dvojpodlažné veľkokapacitné súpravy,“ dodal Ondrůj.

Masívna modernizácia infraštruktúry

Prihlášku do tendra na vlakového dopravcu medzi Bratislavou a Komárnom potvrdili pre agentúru SITA aj dopravcovia Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), Arriva a Leo Express. „Železničná spoločnosť Slovensko sa z pozície národného dopravcu do uvedenej súťaže zapojila. Verejnosti chceme poskytnúť efektívne riešenia dopravnej obsluhy pre všetky vyhlásené trate,“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč s tým, že vzhľadom na trvajúcu súťaž by neradi komentovali budúce možnosti a riešenia.

Do roku 2030 chceme prepravovať na slovenských koľajach sto miliónov cestujúcich, zaviesť taktovú dopravu v okolí všetkých väčších miest a naďalej tak byť chrbticou domácej hromadnej dopravy, propagovať ekologické cestovanie a podporovať veľmi potrebnú masívnu modernizáciu infraštruktúry,“ doplnil Kováč.

Majú dostatok skúseností

Skupina Arriva podporuje rozvoj verejnej vlakovej dopravy na Slovensku, a preto sa do súťaže tiež prihlásila. „Arriva zabezpečuje osobnú autobusovú a vlakovú dopravu na Slovensku a v ďalších štrnástich krajinách Európy. Máme teda dostatok skúseností, finančné zázemie i medzinárodné know-how na to, aby sme podali konkurencieschopnú ponuku na pohodlnú a spoľahlivú dopravu aj pre cestujúcich na trati Bratislava – Komárno,“ informoval generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan.

O prevádzku linky Bratislava – Komárno má záujem aj Leo Express. „Vozidlá pre prevádzku máme predrokované s dodávateľmi tak, aby sme ich mohli včas nasadiť. O finálnom vozidlovom riešení sa však môžeme rozhodnúť až vo chvíli, keď ministerstvo dopravy zverejní zadávaciu dokumentáciu a technické požiadavky,“ priblížil hovorca Leo Express Emil Sedlařík.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Árpád Érsek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRRegioJet