Trenčiansky kraj zopakuje súťaž na autobusového dopravcu za stovky miliónov, pôvodné ponuky nesplnili očakávania

Župa sa vzhľadom na situáciu zaoberá aj možnosťou prevádzkovania vlastného dopravného podniku.
SAD Trenčín, autobus0, prímestská doprava
Foto: ilustračné, www.facebook.com

Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) vyhlási v najbližších týždňoch nové verejné obstarávanie na dopravcu, ktorý bude poskytovať služby regionálnej autobusovej dopravy.

Ani opakovaná súťaž podľa Lenky Kukučkovej z kancelárie predsedu TSK nesplnila predstavy vedenia kraja, preto ju zrušili. Predložené ponuky vysoko prekročili predpokladanú hodnotu zákazky.

Župa upustila od niektorých požiadaviek

Po zrušení prvej súťaže na obstaranie dopravcu pre poskytovanie služieb regionálnej autobusovej dopravy vo verejnom záujme pre Trenčiansky samosprávny kraj vyhlásila župa v máji 2024 nové verejné obstarávanie s predpokladanou hodnotou zákazky viac ako 580 miliónov eur bez DPH.

Vzhľadom na vysoké ponuky uchádzačov v prvej súťaži predchádzali vyhláseniu druhej súťaže trhové konzultácie, ktoré mali priniesť finančné úspory pri poskytovaní služby. Na základe výsledkov konzultácií župa v druhej súťaži upustila od niektorých finančne nákladných požiadaviek.

Očakávala preto záujem nových uchádzačov a tiež, že predložené ponuky budú výrazne nižšie ako tie v prvej súťaži. Do opakovanej súťaže, rozdelenej na región Považia a región hornej Nitry, sa však prihlásili len tie isté subjekty ako v prvej, pričom ich ponuky nesplnili očakávania kraja.

Zákazka na 10 rokov

„Nejde o žiadne malé finančné čiastky. V prvej súťaži bola predpokladaná hodnota zákazky viac ako 470 miliónov eur bez DPH a v druhej súťaži predpokladaná hodnota zákazky presiahla 580 miliónov eur bez DPH. Je dôležité povedať, že ide o zákazku na 10 rokov,“ vysvetlil trenčiansky župan Jaroslav Baška.

Súčet najnižších ponúk podaných v rámci opakovanej súťaže výrazne presiahol predpokladanú hodnotu zákazky oviac ako 100 miliónov eur bez DPH. Prakticky to znamená, že župa by pri súčasných rozpočtovaných daňových príjmoch vynakladala viac ako ich polovicu práve na zabezpečenie služieb regionálnej autobusovej dopravy.

Vzhľadom na túto skutočnosť a fakt, že do súťaže boli doručené len po dve ponuky pre každý región a je otázne, či išlo o ekonomicky najvýhodnejšie ponuky, kraj opätovne pristúpil k zrušeniu predmetného verejného obstarávania. Župa sa vzhľadom na situáciu zaoberá aj možnosťou prevádzkovania vlastného dopravného podniku.

Viac k osobe: Jaroslav Baška
Firmy a inštitúcie: TSK Trenčiansky samosprávny kraj (VÚC)

Ďalšie k téme

Odporúčané