- aktualizované 19. októbra 2023, 15:48
Petíciu za vyhlásenie miestneho referenda o zrušení terajšej parkovacej politiky v Trnave podpísalo viac ako 25 800 ľudí, z toho 19 220 obyvateľov Trnavy.
Informoval o tom predseda petičného výboru Rudolf Krajčovič pri odovzdávaní petičných hárkov do podateľne mestského úradu.
Mesto musí vyhlásiť referendum
Mestské zastupiteľstvo v Trnave musí podľa zákona referendum vyhlásiť, ak petíciu podporí najmenej 30 percent oprávnených voličov, čo je v Trnave približne 15 200 ľudí. Ak petícia bude spĺňať zákonné náležitosti, referendum sa musí konať do 90 dní od jej doručenia mestu.
Trnava má nové pravidlá plateného parkovania, vznikli cenové stropy a výhody majú aj podnikatelia s viacerými autami
Krajčovič pred odovzdaním petičných hárkov povedal, že petícia s takýmto počtom podpisov v žiadnom meste na Slovensku ešte nebola.
Otázky pre občanov
„Hovorí to niečo o nálade medzi ľuďmi a o situácii v tomto meste,“ poznamenal. Iniciatíva Dajme stop parkovaciemu teroru začala so zberom podpisov pod petíciu v polovici septembra. Najviac ich aktivisti získali počas parlamentných volieb.
Trnavčania budú v prípade vyhlásenia referenda odpovedať až na päť otázok. Hneď prvá otázka sa týka zrušenia všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na území mesta Trnava. Toto nariadenie rieši platené parkovanie, rozdeľuje mesto na rôzne zóny s rôznymi sadzbami poplatkov za parkovanie.
Pri ďalšej otázke majú Trnavčania odpovedať, či súhlasia s vybudovaním bezplatných záchytných parkovísk s celkovým počtom 1380 parkovacích miest. Ďalšie otázky sa týkajú kyvadlovej dopravy zo záchytných parkovísk do centra mesta a rezidentských zón.
Parkovanie zvýhodňuje Trnavčanov
Mestské zastupiteľstvo v Trnave prijalo koncom júna všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní, ktoré zavádza platené parkovanie so zvýhodnením rezidentov na území celého mesta.
Rezidenti, teda ľudia s trvalým pobytom v Trnave, môžu v zónach v okolí svojho bydliska podľa tohto nariadenia parkovať za jedno euro za rok, rovnako aj na parkoviskách s označením B.
Dopravný analytik Ján Bazovský: Dopravné zmeny na nábreží sú veľmi nešťastným riešením (rozhovor)
Všeobecne záväzné nariadenie sa najviac dotklo ľudí, ktorí do Trnavy dochádzajú napríklad do práce, pretože po jeho aplikovaní do praxe už na pozemkoch mesta zadarmo nezaparkujú.
Následky pre samosprávu
Únia miest Slovenska v súvislosti s petičnou aktivitou za zrušenie terajšej parkovacej politiky v Trnave pripomína, že nastavenie regulácie parkovania je v každom meste náročným procesom a výsledkom dlhodobých príprav, zberu dát, diskusií a konzultácií. Petičné právo obyvateľov nespochybňuje, upozorňuje však na dôsledky.
„Ak niekto zbiera podpisy k petícii, je dôležité, aby to robil zákonným spôsobom, pričom by každému zo signatárov malo byť úplne jasné, čo bude naplnenie požiadaviek petície pre mesto, ako celok, znamenať,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Únie miest Slovenska Daniela Piršelová.
Občania by si podľa nej mali byť vedomí následkov pre samosprávu, ktoré ich podpis bude mať. Ako príklad uviedla vplyv na dopravnú či ekonomickú stránku života v meste.
Petíciu za vyhlásenie miestneho referenda s piatimi otázkami o parkovaní podpísalo podľa predsedu petičného výboru Rudolfa Krajčoviča viac ako 19 200 Trnavčanov, ide tak o najväčšiu petičnú akciu v meste v novodobej histórii samosprávy.
Bez akejkoľvek regulácie
Mestské zastupiteľstvo musí podľa zákona referendum vyhlásiť, ak petíciu podporí najmenej 30 percent oprávnených voličov, čo je v Trnave približne 15 200 voličov.
Petržalka sa na zmenu parkovania na chodníkoch pripravuje dlhodobo, s úpravami začali už v roku 2019
V referende by Trnavčania mali odpovedať na päť otázok. Hneď prvá otázka sa týka zrušenia všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na území mesta Trnava.
Ďalšie otázky sa týkajú budovania bezplatných záchytných parkovísk alebo kyvadlovej dopravy zo záchytných parkovísk do centra mesta.
Ak by Trnavčania referendom zrušili nariadenie o dočasnom parkovaní, znamenalo by to parkovanie v meste bez akejkoľvek regulácie, ale aj nie zanedbateľný výpadok príjmov v mestskom rozpočte.