Tunel Okruhliak razia už v oboch rúrach, práce na stavbe druhého úseku obchvatu Prešova na R4 napredujú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
DOPRAVA: Slávnostné začatie razenia tunela Okruhliak
Slávnostné začatie razenia tunela Okruhliak, ktorý je súčasťou 2. etapy budovania rýchlostnej cesty R4 Prešov - severný obchvat. Veľký Šariš, 23. apríl 2024. Foto: archívne, SITA/Viktor Zamborský.
Tento článok pre vás načítala AI.

Raziace práce v tuneli Okruhliak na stavbe druhého úseku severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 sa začali aj v druhej rúre. Stavbári v pravej rúre budúceho 1,8 kilometrového tunela vyrazili takmer 50 metrov.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v pondelok informovala, že od začiatku razenia zo západného portálu tunela koncom apríla aktuálne v ľavej rúre vyrazili vyše 95 metrov.

Aktuálne prebiehajú terénne úpravy

Začiatok razenie tunela z východného portálu diaľničiari predpokladajú začiatkom septembra, v súčasnosti tam vykonávajú terénne úpravy s následným zabezpečením svahov a pripravujú nadzárezovú priekopu.

„Razenie prebieha cyklickým spôsobom počas nepretržitej prevádzky – 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Celkovo je zapojených do procesu razenia približne 180 technických pracovníkov a tunelárov,“ priblížil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

Na stavbe druhej časti prešovskej R4 v dĺžke viac ako 10 kilometrov už zrealizovali pyrotechnický prieskum, výrub stromov a kríkov, ale aj stiahli ornicu. Ukončené sú tiež práce na vybudovaní prístupových ciest, dočasne je premostený potok Sekčov a finalizujú preložky inžinierskych sietí.

„Okrem toho sa na stavbe vykonáva sanácia podložia, vŕtajú sa vibrostĺpy a zakladajú sa násypy. Stavebné práce začali aj na mostoch, kde sa vŕtajú pilóty a budujú základy mostov,“ poznamenal Tomáš Ferenčák. Najbližšie budú stavbári realizovať práce súvisiace s preložením vodovodov.

Zhotoviteľ druhej etapy

Zhotoviteľom druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 je združenie stavebných spoločností na čele s Eurovia SK. Stavba nadviazala na ukončenú prvú etapu obchvatu a začali ju vlani v septembri.

Združenie, ktorého ďalšími členmi sú spoločnosti Eurovia CS, SMS, Váhostav – SK a TuCon sa zaviazalo druhú etapu obchvatu vybudovať za štyri roky, teda do jesene 2027, za zmluvnú cenu takmer 338 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Štát na projekt získal zo zdrojov Európskej únie 69 miliónov eur z Nástroja na prepájanie Európy (CEF), časť tejto sumy pôjde aj na zabezpečenie prípravy výstavby ďalších deviatich úsekov R4 od Prešova k hranici s Poľskom. Zvyšok je financovaný zo štátneho rozpočtu.

Stavba druhého úseku obchvatu Prešova na R4 zahŕňa 157 stavebných objektov, dvanásť mostov, šesť protihlukových stien s celkovou dĺžkou 3 683 metrov. Súčasťou úseku okrem tunela Okruhliak bude jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany. Tento úsek po dokončení a sprevádzkovaní ušetrí motoristom v priemere sedem minút, predpokladaná intenzita dopravy by mala byť na úrovni takmer 13-tisíc vozidiel za 24 hodín.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Ferenčák
Firmy a inštitúcie Eurovia CSEurovia SKNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)TuConVáhostav - SK