Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s údivom a pobúrením zaregistrovala najnovšiu iniciatívu dvoch vládnych strán v oblasti zrušenia povinnosti platiť diaľničné poplatky za motorové vozidlá do 3,5 tony formou diaľničných známok.
„Opakovane sa tak potvrdila vierolomnosť premiéra Pellegriniho, ktorý verejne, vedome a plánovite podviedol autodopravcov pri rokovaní o znížení daňového zaťaženia slovenských autodopravcov. Nevyhovenie požiadavkám premiér aj ministri jeho vlády odôvodňovali nemožnosťou poskytnúť väčšie úľavy vzhľadom na dopad na štátny rozpočet,“ uviedol UNAS v stanovisku, ktoré poskytol jeho podpredseda Stanislav Skala.
Sťažnosti autodopravcov
Organizácia malých a stredných autodopravcov, ktorá nedávno organizovala protesty za zlepšenie ich podmienok, ďalej poznamenala, že sa zjavne protizákonne schvaľujú návrhy na úľavách na poplatkoch za užívanie diaľnic, ktoré viac ako polovicou podporia zahraničných motoristov tranzitujúcich cez Slovensko.
Osobné autá by mohli jazdiť po diaľniciach bezplatne, vláda schválila zrušenie diaľničných známok
„Úľavy na poplatkoch za užívanie diaľnic a ciest v prospech slovenských dopravcov zásobujúcich obyvateľstvo SR, čo by umožnilo do budúcnosti nezvyšovať ceny za dopravu a tým udržiavať nižšiu infláciu ako základné prosociálne opatrenie, boli touto pseudosociálnou vládou odmietnuté. Naopak, odpustenie poplatkov zahraničným turistom táto vláda vydáva ako naliehavé sociálne opatrenie oprávňujúce schvaľovanie v skrátenom legislatívnom konaní,“ upozornil UNAS.
Výzva pre poslancov Národnej rady
Autodopravcovia považujú takéto správanie za neetické a nezákonné. Obchádzanie zákonných postupov legislatívneho procesu na základe vymyslených dôvodov je podľa nich demontážou právneho štátu.
„Nakoľko ide o konanie vrcholných predstaviteľov politických strán, ktoré ohrozuje ústavný poriadok, pričom je tu aj podozrenie z naplnenia skutkovej podstaty zneužitia právomoci verejného činiteľa, navrhujeme, aby postup preskúmala generálna prokuratúra,“ podotkol.
Zrušenie diaľničných známok kritizujú aj diaľničiari, nebudú schopní zabezpečiť prevádzku a údržbu
„Nutnosť prijatia legislatívnej zmeny v skrátenom legislatívnom konaní totiž musí byť podložená objektívne a nie na základe subjektívneho vnímania politických špičiek niekoľko dní pred voľbami,“ podotkol UNAS s tým, že túžba zastávať premiérsky post aj po voľbách nie je takým objektívnym kritériom.
UNAS vyzýva poslancov Národnej rady SR, aby tento „voluntaristický pokus dvoch vládnych strán získať nečestným spôsobom za peniaze daňových poplatníkov voličské hlasy v blížiacich sa voľbách“, prehliadli a neschválili ho v skrátenom legislatívnom konaní. Podľa organizácie by mali o ňom hlasovať až v nasledujúcom volebnom období, kedy bude možné posúdiť ich racionálne bez obáv z volebného výsledku.
Zrušenie zákona o diaľničnej známke
Vláda v stredu schválila návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke s účinnosťou od 1. januára 2021. Motoristi s autami do 3,5 tony by tak mali od budúceho roka jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách bezplatne. Kabinet zároveň odsúhlasil skrátené legislatívne konanie o zrušení diaľničných známok.
Oba návrhy, ktoré vláda odobrila s pripomienkami, predložil premiér Peter Pellegrini (Smer-SD). Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) sa na rokovaní vlády nezúčastnil.
Predpokladaný negatívny vplyv z dôvodu zrušenia povinnosti úhrady diaľničných známok dosahuje 70 miliónov eur ročne. Po odpadnutí tohto daňového výdavku možno podľa vlády predpokladať pozitívny vplyv na daňové príjmy vo výške 10 miliónov eur.
Andrej Danko chce zrušiť diaľničné známky a zmeniť systém výstavby diaľnic na Slovensku
Zrušenie diaľničných známok pre fyzické a právnické osoby, kým nebudú dostavané diaľnice na Slovensku, predtým inicioval predseda Národnej rady SR a Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko ako jednu z podmienok zvolania mimoriadnej schôdze parlamentu.
Danko si za to vyslúžil tvrdú kritiku od viacerých expertov, ktorí to označili za nezmysel a zúfalú snahu získať si hlasy voličov krátko pred parlamentnými voľbami.