Spoločnosť Skanska SK sa zaviazala vybudovať diaľnicu D1 Budimír – Bidovc za tri roky od konca roka 2016 do konca roku 2019 za zmluvnú cenu 197,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach v dĺžke 14,4 kilometra, ak sa nič mimoriadne nestane, by mal by byť ako jeden z mála odovzdaný načas v pôvodne plánovanom termíne, koncom budúceho roka.
Spoločnosť Skanska SK, a. s., so sídlom v Bratislave sa zaviazala k výstavbe diaľnice počas troch rokov od konca roka 2016 do konca roku 2019 za zmluvnú cenu 197,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (236,9 mil. eur vrátane DPH). Väčšina rozostavaných úsekov diaľnic na Slovensku je v menšom či vo väčšom omeškaní.
Práce pokračujú podľa harmonogramu
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v pondelok potvrdila, že stavebné práce na úseku D1 Budimír – Bidovce pokračujú podľa harmonogramu. „Zhotoviteľ momentálne realizuje výstavbu násypov z materiálov dostupných z výkopov stavby a tiež dovážaných z lomov. Pracuje sa aj na odkopoch zárezov v trase D1. Mostné objekty sú hĺbkovo založené a na väčšine mostov je už vybudovaná spodná stavba,“ priblížila situáciu na stavbe diaľnice hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Pokračuje tiež výstavba nosných konštrukcií mostov, ríms a prechodových oblastí.
Najviac kapacít na križovatke Budimír
„Zhotoviteľ priebežne ukončuje odvodňovacie priekopy a melioračné kanály, čím sa zabezpečuje odvodnenie staveniska pre ďalší postup prác na spevnených priekopách. Inžinierske siete sú realizované na 95 %,“ uviedla Michalová. „Najviac kapacít sa momentálne sústreďuje do výstavby križovatky Budimír, aby sa zabezpečilo presmerovanie dopravy v smere Košice – Prešov po novej vetve križovatky,“ pokračovala hovorkyňa.
Priebežne uplynulo 66 % z lehoty výstavby diaľnice, technologický postup priebehu prác je na úrovni 56 % a fakturačné plnenie na 53 %.
Orol ani zosuv termín neovplyvnia
Podobne ako vlani, aj v tomto roku boli v termíne od 1. marca do 31. júla práce v kilometri 7,5 až 8,4 obmedzené z dôvodu hniezdenia orla kráľovského. „Zmluvný termín výstavby však táto udalosť neovplyvnila. Vďaka zmene technického riešenia a zmene zakladania na jednom z mostných objektov neovplyvní termín ukončenia výstavby ani zosuv v kilometri 10,5, aktivovaný v decembri minulého roka,“ dodala Michalová.
Minister dopravy sa oboznámil so stavbou
S postupom výstavby úseku D1 Budimír – Bidovce sa v pondelok oboznámili minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin spolu so zástupcami Európskej komisie. Výstavba diaľnice je financovaná aj zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Ide o najvýchodnejší rozostavaný úsek D1, ktorý ju po dokončení prepojí s rýchlostnou cestou R2. Stavba diaľničného obchvatu Košíc podľa NDS prispeje k lepšiemu a bezpečnejšiemu dopravnému spojeniu s východom Slovenska a južnou trasou na Maďarsko. Diaľnica skráti motoristom čas o štrnásť minút, mala by znížiť dopravné zaťaženie v Košiciach.
Most nad Torysou bude dlhý 560 metrov
Začiatok stavby tvorí mimoúrovňová križovatka Budimír, s pokračovaním cez údolie rieky Torysa, ktoré pretne most v dĺžke 560 metrov. Trasa vedie k mimoúrovňovej križovatke D1 a R2 Košické Oľšany, kde sa stavba rozdeľuje na pokračovanie samotnej D1 a na krátky úsek R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku Hrašovík v dĺžke 1,1 km. Trasa D1 pokračuje cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozširuje o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá. Koniec úseku tvorí mimoúrovňovná križovatka Bidovce.