Zverejnené náklady na bezplatnú prepravu vo vlakoch za minulý rok vo výške 14,33 mil. eur predstavujú len medziročný výpadok tržieb štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko z cestovného v dotovaných vlakoch. Upozornila na to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková s tým, že do tohto vyúčtovania „zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku.
Štát vyčíslil náklady na bezplatnú vlakovú osobnú prepravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch za minulý rok na 14,33 mil. eur, ale predstavuje to len medziročný výpadok tržieb štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) z cestovného v dotovaných vlakoch.
Upozornila na to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková s tým, že do tohto vyúčtovania „zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy. „Dnes sa síce tvária, že tieto vlaky nesúvisia s bezplatnou prepravu, ale kedysi tvrdili presný opak,“ uviedla pre agentúru SITA Mertinková.
Aj preto je podľa odborníčky na železničnú dopravu celková dotácia pre ZSSK na prevádzku dotovaných vlakov za minulý rok vyššia o 24,2 mil. eur ako v roku 2014. Vtedy bola zase medziročne vyššia o 1,5 mil. eur, lebo vlaky zadarmo začali fungovať od 17. novembra 2014.
„Štát poskytuje prevádzkovú dotáciu pre ZSSK v dvoch krokoch. Najprv určí zálohovú ročnú platbu a potom v nasledujúcom roku pri vyúčtovaní zmluvy aj doplatok za nekrytú stratu. Napríklad, vlani predstavovala zálohová platba pre ZSSK 209,6 mil. eur a bola už zvýšená o 12 mil. eur na bezplatnú prepravu. Pred niekoľkými dňami rezort dopravy priznal ZSSK aj doplatok 28,75 mil. eur,“ informovala Mertinková.
Celková dotácia pre ZSSK za minulý rok tak podľa nej dosiahne 238,3 mil. eur. V roku 2014 to bolo 214,2 mil. eur a rok predtým 212,6 mil. eur.
„Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reaguje ministerstvo aj zvýšením počtu vlakov, ktoré si objednáva vo verejnom záujme,“ informoval rezort dopravy k zavedeniu bezplatnej vlakovej prepravy na sklonku roku 2014.
Podobné vyhlásenie poskytla vtedy aj ZSSK. „Železničná spoločnosť Slovensko pridá 105 nových vlakových spojení. Dôvodom navýšenia dopravy je rozšírenie kapacity vlakov po zvýšení záujmu verejnosti v súvislosti so zavedením bezplatnej dopravy pre študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014,“ uviedol vtedy štátny vlakový osobný dopravca.
Mertinková ďalej uviedla, že tiež nie je celkom jasné, ako dospeli úradníci k spomínanej sume nákladov na bezplatnú vlakovú prepravu za minulý rok v objeme 14,33 mil. eur.
„Podľa ročnej závierky uverejnenej v registri účtovných závierok klesli vlani tržby ZSSK z cestovného o 19,248 mil. eur. Ak výpadok v dotovaných vlakoch predstavuje 14,33 mil. eur, tak výpadok tržieb v komerčných IC vlakoch by mal byť takmer 5 mil. eur,“ poznamenala šéfredaktorka Železničnej revue.
Potom je však ťažké uveriť, že strata ZSSK z tohto komerčného produktu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni roka 2014, teda 1,2 mil. eur,“ dodala.
Do nákladov na bezplatnú prepravu v dotovaných vlakoch za minulý rok treba podľa expertky tiež zahrnúť zvýšenie dotácie pre súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárna o 1,1 mil. eur.
„Táto suma pokrýva výpadok tržieb RegioJetu z cestovného a zvýšenie prepravnej kapacity nasadzovaním zdvojených súprav v dopravnej špičke. Celková úhrada pre RegioJet vlani predstavovala takmer 8,4 mil. eur,“ priblížila Mertinková.
Celkové náklady štátu na dotovanú osobnú vlakovú dopravu sa tak podľa odborníčky vlani zvýšili o 25,3 mil. eur a dosiahli 246,7 mil. eur. Napríklad, Rakúske spolkové železnice ÖBB dostali vlani na prevádzku osobných vlakov dotáciu 930,6 mil. eur (o 278 % viac). ZSSK pritom obsluhuje asi 3 400 kilometrov tratí a ÖBB 4 800 kilometrov tratí (o 41 % viac).