Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) bude od nedele 11. decembra jazdiť so svojimi vlakmi podľa nového cestovného poriadku 2022/2023. V budúcom roku plánuje odjazdiť takmer 39 miliónov kilometrov a vypraviť bezmála 644-tisíc vlakov.
Viac vlakov na severnej trase
Oproti roku 2014 ide o takmer 25-percentný nárast počtu vypravených vlakov a 26-percentné zvýšenie počtu vlakokilmetrov.
Nový grafikon sa priaznivo dotkne 90 percent cestujúcich. Vlaky pôjdu rýchlejšie, sľubuje Doležal (video)
Národný vlakový osobný dopravca o tom informoval s tým, že viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase Ex 6xx medzi Bratislavou a Košicami, v okolí hlavného mesta a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
Železnice menia grafikon a prinesú rekord v najazdených vlakokilometroch. Aké zmeny nastanú od 11. decembra?
Údaje o plánovaných dopravných výkonoch zahŕňajú zmluvné vlakové spojenia vo verejnom záujme financované na objednávku Ministerstva dopravy a výstavby SR a komerčné InterCity vlaky bez dotácií štátu.
InterCity vlaky
V tomto roku by mali vlaky ZSSK najazdiť predbežne necelých 37 miliónov kilometrov so skoro 600-tisíc vypravenými spojmi, čo je najviac od roku 2014, kedy bola zavedená bezplatná preprava pre študentov a dôchodcov.
„Na trati Bratislava – Košice budú premávať štyri páry vlakov InterCity, pričom IC 44 bude historicky najrýchlejšie – trasu Košice – Bratislava zvládne za 4 hodiny 31 minút. Vlaky IC 44 a 45, vedené aj naďalej z a do Viedne cez Kittsee, budú zastavovať aj v staniciach Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vo Viedni je zabezpečený prípoj z a do Zürichu/Frankfurtu,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Posilnené regionálne vlaky majú prilákať viac ľudí, rýchlikom z Bratislavy do Košíc ubudnú zastávky
Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy budú zrušené zastavenia v Trnave, Trenčíne, Vrútkach, Ružomberku a Liptovskom Mikuláši. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave.
„Najrýchlejší jazdný čas IC 52x bude v smere z Bratislavy 4 hodiny 42 minút (o 7 minút menej ako v súčasnosti), najpomalší čas IC 52x bude 4 hodiny 51 minút (tiež o 7 minút menej),“ priblížil Kováč.
Zrušenie niektorých zastávok
Všetky párne IC 52x z Košíc budú mať jazdný čas 4 hodiny 38 minút, čo je oproti súčasnosti rýchlejšie o 15 až 19 minút.
Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdného času bude podľa ZSSK na trati Bratislava – Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove. Kým priemerne cesta Bratislava – Prešov trvala s IC 5 hodín 11 minút, po novom to budú 4 hodiny 55 minút.
Medzi hlavným mestom a metropolou východu budú aj naďalej premávať vlaky 6xx, pri ktorých sa zmení kategória z R na Ex. „Najväčšia zmena je posun taktu týchto vlakov zhruba o 60 minút a zrušenie zastavovaní v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. Skrátenie jazdnej doby Košice – Bratislava bude o 24 minút a Žilina – Bratislava o 20 minút,“ podotkol Kováč.
Vlaky Ex 600 – 613 a R 614/615 doplnia vlaky Ex 620 – 629 v smere Bratislava – Trenčín, Bratislava – Vrútky, Bratislava – Martin a Bratislava – Poprad-Tatry.