Vlaky na Slovensku denne meškajú v priemere 750 minút, podľa OĽaNO sa situácia na tratiach ešte zhorší

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Marosz
Poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 19. augusta 17:50

Železničná doprava na Slovensku môže skolabovať pre zlý stav tratí. Opozičné hnutie OĽaNO na to upozornilo s tým, že pre nevyhovujúcu infraštruktúru v dôsledku zanedbaných investícií vlaky denne meškajú v priemere 750 minút.

Vlaky meškajú stovky minút

Ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka vyzýva, aby sa tým okamžite začal zaoberať na tratiach, kde je situácia najhoršia a má priamy dopad na meškania vlakov. OĽaNO zároveň žiada ministra financií Ladislava Kamenického zvážiť dofinancovanie traťových úsekov, kde je potrebné odstrániť nedostatky.

„Takmer tretina všetkých železničných tratí je v zlom a nevyhovujúcom stave. Kvôli zlému stavu infraštruktúry každý deň meškajú vlaky sumárne 750 minút,“ povedal v pondelok na brífingu poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

V týchto 750 minútach za deň nie sú zarátané rôzne mimoriadne udalosti. Je to len z dôvodu problémov na tratiach. A táto situácia sa pod vedením ministra dopravy Árpáda Érseka len zhoršila,“ uviedol poslanec.

Takmer rezignovali na údržbu tratí

Znepokojujúci je podľa neho stav nielen regionálnych tratí, ale aj na hlavnej trase Bratislava – Žilina – Košice, kde vlaky denne naberajú meškania spolu viac ako dve hodiny pre problémy v infraštruktúre. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako operátor železničnej infraštruktúry podľa hnutia už takmer úplne rezignovali na údržbu tratí.

Napríklad, na trati Zvolen – Levice je sedem obmedzení rýchlosti, zväčša na 30 kilometrov za hodinu. Na trati Fiľakovo – Lučenec je obmedzená rýchlosť na úseku takmer 7,5 kilometra.

Rýchlik tam ide namiesto stovky 50-kou. Vždy naberá pár minút meškania. Toto obmedzenie trvá už vyše dva roky a namiesto opravy prednostovia priznávajú, že rýchlosť sa bude musieť ešte znížiť, lebo stav sa zhoršuje,“ poznamenal Marosz.

Náprava postupnými krokmi

Ministerstvo dopravy a výstavby reagovalo, že do železničnej dopravy sa dlhé roky neinvestovalo, nakoľko nebola prioritou predošlých vlád. Tento dlhodobo zanedbaný stav na železniciach podľa rezortu nie je možné napraviť za tri roky, ale len postupnými krokmi.

„Ministerstvo dopravy preto určite nečaká na akýsi kolaps, o ktorom prehnane hovorí opozícia, a postupne pracuje na náprave, pričom železničnú dopravu a modernizáciu tratí považujeme za kľúčovú a zároveň nevyhnutnú,“ uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

„A práve vďaka súčasnému ministrovi získali ŽSR v minulom aj v tomto roku od štátu o 20 miliónov eur viac ako v časoch, kedy na ministerstve dopravy pracoval pán Kubáček. Tieto peniaze sú prioritne použité na údržbu a opravu koľají,“ poznamenala hovorkyňa. Jiří Kubáček bol generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy v rokoch 2010 až 2016.

Katastrofálna situácia sa ešte zhorší

OĽaNO očakáva, že už teraz katastrofálna situácia na tratiach sa ešte zhorší. ŽSR totiž výrazne škrtajú výdavky na údržbu a zavádzajú radikálne opatrenia, čo podľa hnutia znamená zastavenie nevyhnutných opráv tratí.

Expert OĽaNO na železničnú dopravu Jiří Kubáček povedal, že dva interné dokumenty železníc, ktoré získali, hovoria o výraznom škrtaní výdavkov na údržbu a o radikálnych opatreniach ako zákaz výdaja a používania materiálu zo skladov, objednávania chýbajúceho materiálu či nákupu elektrického náradia.

Čerešničkou na torte sú nariadenia, aby zamestnanci železníc obmedzili požiadavky na pranie a čistenie bielizne a volania z pevných liniek,“ uviedol Kubáček.

Oprava tratí sa zastavuje

Z týchto dokumentov podľa Marosza vyplýva, že údržba a oprava tratí sa zastavuje.

ŽSR robia presný opak toho, čo by mali. Toto je hanba posledných vlád Smeru, ktoré okrem školstva a zdravotníctva položili na kolená aj železničnú dopravu,“ podotkol poslanec.

ŽSR musia okamžite prestať rozhadzovať peniaze na nezmyselné štúdie a nákupy a predložiť finančný plán údržby a komplexných rekonštrukcií dôležitých tratí,“ dodal Marosz.

Šetrenie financií je prvoradé

Od vstupu SR do Európskej únie doteraz bolo zmodernizovaných vyše 160 kilometrov železničných tratí na hlavných koridoroch a modernizácia železničnej infraštruktúry pokračuje. V aktuálnom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 je na rozvoj železničnej dopravy, vrátane nákupu nových vlakov, určených 1,2 miliardy eur.

„Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 miliónov eur, môže Slovensko čerpať z nového finančného nástroja EÚ CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Dokopy to predstavuje 1,6 miliardy eur,“ priblížila Ducká. Na základe týchto projektov bude do roku 2023 zmodernizovaných ďalších takmer sto kilometrov železničných tratí.

„Šetrenie finančných prostriedkov je prvoradou úlohou, ktorú ŽSR odporučil Útvar hodnoty za peniaze. Znamená to, že aj táto spoločnosť sa musí správať hospodárne a zároveň šetriť finančné prostriedky, samozrejme, s ohľadom na efektívnosť a fungovanie samotnej spoločnosti, aby nebola ohrozená, napríklad, bezpečnosť či poskytovanie zazmluvnených služieb,“ dodala Ducká.

Poplašné správy

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) rezolútne odmietli vyjadrenia zástupcov hnutia OĽaNO o zanedbávanej údržbe a opravách infraštruktúry a označili ich za šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. Ako v pondelok informovala spoločnosť, za posledné roky zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry.

Podnik v roku 2016 investoval 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, vlani 82 miliónov a za sedem mesiacov tohto roka 43 miliónov eur.

Prioritou vedenia ŽSR je prijímať koncepčné a dlhodobé riešenia. Tie budú zahrnuté aj v novej stratégii, ktorá bude predstavená na jeseň,“ uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč v tlačovej správe.

Čiastkové opatrenia stav nevyriešia

Technický stav trate Fiľakovo – Lučenec je vzhľadom na životnosť infraštruktúry prekonaný. „Z tohto dôvodu ŽSR pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorej realizáciou bude kompletná rekonštrukcia trate na danom úseku. Čiastkové a nekoncepčné opatrenia dlhodobý stav nevyriešia,“ poznamenal hovorca.

Železnice zároveň pripravujú aj zavedenie dispečingu na viacerých úsekoch tratí ako Prievidza – Jelšovce, Kuzmice – Pribeník či Prešov – Strážske, čo bude znamenať úsporu personálu.

Realizované projekty terminálov intermodálnej prepravy Žilina a Lužianky podľa spoločnosti prinášajú výnosy v miliónoch eur ročne, pričom tieto peniaze idú späť do údržby infraštruktúry.

Kritika nie je na mieste

ŽSR finančne pociťujú pokles výkonov v nákladnej vlakovej doprave Ten sa prejavuje aj poklesom príjmov ŽSR z poplatkov za dopravnú cestu. Práve preto ŽSR prijali niekoľko interných opatrení preventívneho charakteru, ktoré znamenajú aj efektívnejšie hospodárenie,“ priblížil Lukáč.

Žiadne z vydaných opatrení neznižuje bezpečnosť dopravy ani úroveň údržby infraštruktúry, čo sú priority ŽSR,“ podotkol. Očakávané osobné náklady ŽSR na tento rok predstavujú zhruba 280 miliónov eur, čo je medziročne o 27 miliónov eur viac, aj vzhľadom na opatrenia zo sociálneho balíčka.

Železnice tiež pripomenuli, že expert OĽaNO na železničnú dopravu Jiří Kubáček bol v rokoch 2010 až 2016 generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy a mal všetky kompetencie, aby systém tvorby dotácie pre ŽSR zmenil. „Výsledok je, žiaľ, opačný a jeho kritika nie je na mieste, nakoľko sa o vznik aktuálneho stavu zaslúžil,“ dodal Lukáč.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekJán MaroszJiří KubáčekLadislav Kamenický
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SROĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti