Železničná spoločnosť Slovensko prepravila na Tatranských elektrických železniciach a na Ozubnicovej železnici v prvom polroku tohto roka vyše jeden milión cestujúcich. Oproti vlaňajšiemu prvému polroku je to viac o 71,6 tisíca osôb, resp. o 7,6 %.
Počet cestujúcich vo vlakoch vo Vysokých Tatrách sa zvyšuje. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) prepravila na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ) a na Ozubnicovej železnici (OŽ) v prvom polroku tohto roka 1,014 milióna ľudí. V porovnaní s vlaňajším prvým polrokom je to viac o 71,6 tisíca osôb, resp. o 7,6 %. Národný osobný vlakový dopravca očakáva rovnaký nárast aj do konca tohto roka.
„Druhý polrok je vzhľadom na letnú a jesennú turistickú sezónu z hľadiska prepravených osôb v Tatrách každoročne silnejší ako prvá polovica roka. Vlaky v systéme TEŽ a OŽ v turistickej sezóne premávajú na hranici kapacitných možností ZSSK,“ informoval agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Zhruba dva a pol milióna cestujúcich ročne
Štátny dopravca podľa neho prepraví na TEŽ a OŽ zhruba 2,5 milióna cestujúcich ročne. „Za rok 2016 to bolo 2,542 milióna a za rok 2017 2,587 milióna cestujúcich,“ uviedol Kováč. Počet prepravených osôb v minulom roku tak vzrástol o 45 tisíc, alebo o 1,8 %.
Na 40 kilometroch je 22 staníc a zastávok
Vlaky na TEŽ jazdia na tratiach Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso (29 km) a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (6 km) a na OŽ Štrba – Štrbské Pleso (5 km). Na týchto tratiach v dĺžke 40 km je spolu 22 staníc a zastávok. Cestovné lístky na TEŽ a OŽ sú od 1. novembra 2011 zaradené do jednotného tarifného systému.
Päť nových zubačiek a multifunkčný rušeň
ZSSK chce do troch rokov nakúpiť päť nových ozubnicových elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň pre OŽ a TEŽ. Predpokladaná cena za ich dodanie je 39,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (47,4 mi. eur vrátane DPH). Dopravca to zdôvodňuje potrebou zvýšiť kapacitu a nahradiť zastarané zubačky. Nové vlaky s hybridným pohonom budú môcť premávať na OŽ aj na tratiach TEŽ. Lehota na predkladanie a otváranie ponúk vo verejnej súťaži bola 23. júla.
Prevádzka zubačiek bude o tri roky už kolabovať
„V roku 2018 očakávame v porovnaní s predchádzajúcim nárast počtu prepravených cestujúcich. Treba si tiež uvedomiť, že ak aj súťaž i výroba vlakov dopadnú ideálne, do Tatier sa dostanú až v roku 2021,“ upozornil Kováč. „Teda, pri pokračujúcom náraste cestujúcich to bude v čase, keď už bude z nášho pohľadu prevádzka zubačiek z roku 1970 kolabovať a situácia bude ešte horšia ako dnes,“ dodal Kováč.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.