Teplé mesiace sú za nami a prichádza čas prezúvania vozidiel z letných na zimné pneumatiky. Na Slovensku platí zákon, ktorý vodičom nariaďuje jazdiť na zimných pneumatikách v období od 15. novembra do 31. marca, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
Povinnosť prezuť pneumatiky platí aj mimo stanoveného obdobia, ak nasneží skôr a na vozovke sa vytvorí súvislá vrstva snehu. Toto nariadenie platí rovnako pre vodičov osobných vozidiel kategórie M1, ako aj nákladné vozidlá N1.
Pre autobusy platí, že musia mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z náprav. Pre zimné pneumatiky sa najčastejšie používa označenie „M+S“, „M.S.“ alebo „M&S“.
V Tatrách už nasnežilo
Teplotné rozdiely v rôznych častiach Slovenska sú úplne bežné. Aj z tohto dôvodu, nie je exaktne stanovený presný dátum, odkedy treba výhradne jazdiť len na zimných alebo naopak letných pneumatikách. Preto je lepšie nič nepodceniť a nenechať sa zaskočiť čoraz bežnejšími výkyvmi počasia.
Každopádne platí, že motoristi by už v priebehu októbra mali myslieť na to, že čoskoro bude nevyhnutné vymeniť letné pneumatiky za zimné a rezervovať si termín v pneuservise.
Tie bývajú v takomto období preplnené, čím sa výrazne môže posunúť aj termín výmeny pneumatík. Zdatnejší motoristi, ktorí výmenu zvládnu sami, to majú samozrejme jednoduchšie.
Zodpovedných vodičov nič nezaskočí
Odborníci každoročne vodičov povzbudzujú k zodpovednému správaniu sa na cestách. Upozorňujú, že nie je vhodné čakať, kým napadne prvý sneh a teplota vzduchu rapídne klesne.
Motorista jazdou na letných pneumatikách po snehu neohrozuje len seba, ale aj bezpečnosť ostatných účastníkov premávky. Zároveň riskuje aj vysokú pokutu či zákaz pokračovať v jazde.
V prípade, že zapríčiní dopravnú nehodu pretože podcenil situáciu, môže ho to vyjsť pekne draho. V takýchto prípadoch totiž poisťovne nepreplácajú plnú výšku a motorista tak musí siahnuť po vlastných úsporách.
Od tohto prezúvania sú samozrejme oslobodení motoristi, ktorí jazdia na celoročných pneumatikách, ktoré sú uspôsobené rovnako na jazdu v horúcich mesiacoch, ako aj v mrazoch.
Kedy je správny čas prezúvať?
Aby sa vodiči zbytočne neunáhlili, no zároveň nič nepodcenili, je adekvátne sledovať predpoveď počasia. Minimálne sa riadiť tým, že ak sa teplota dlhodobo drží (aj počas dňa) na hranici 7 stupňov a menej, je čas zhodiť letné pneumatiky.
Ak sa však ešte stále teplota počas dňa vyšplhá na povedzme, 15 stupňov, na zimné pneumatiky je ešte čas. Taktiež sa neodporúča jazdiť na zimných gumách v relatívne vysokých teplotách, pretože sa rýchlejšie opotrebuje dezén pneumatiky. Je to však veľmi individuálne. Záleží, v akých časoch, teda aj teplote, motorista najviac jazdí.
Rozdiel je v dezéne a úprave pneumatiky
Laik pravdepodobne rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami na prvý pohľad neuvidí. V skutočnosti je však obrovský. Tým najzásadnejším je, že zimné pneumatiky sú upravené tak, aby nezamŕzali. S tým súvisí lepšia priľnavosť k vozovke, lepšie ovládanie vozidla na snehu či ceste, kde sa tvorí poľadovica.
„Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou je v tuhosti gumy. Letné pneumatiky sú v zásade tvrdšie. Pri výrobe zimných pneumatík sa do gumy zapúšťa zmäkčovacia zmes, ktorá lepšie priľne či už na sneh alebo zmrznutú vozovku. Keďže je mäkšia, nedôjde k stvrdnutiu pneumatiky a zvyšujú tak priľnavosť vozidlo je tak lepšie ovládateľné. Na zimných pneumatikách sa dá jazdiť aj v lete, nijakým spôsob sa nezhoršujú jazdné vlastnosti auta. Rozdiel je iba v tom, že sa rýchlejšie opotrebuje dezén pneumatiky,“ uviedol pracovník pneuservisu SOS Non-stop v Petržalke.
V prípade šmyku sa pneumatiky so zimným dezénom dokážu rýchlejšie stabilizovať a ich brzdná dráha je oveľa kratšia. Pri prezúvaní je vhodné skontrolovať aj hĺbku dezénu, ktorá sa používaním zmenšuje.
Ak je dezén príliš ošúchaný, pneumatika stráca svoju funkčnosť a je nebezpečné na nej jazdiť. Podľa stanovených noriem môže byť dezén na letných pneumatikách ošúchaný maximálne do 1,6 mm.
Pri zimných pneumatikách maximálne do 4 mm. Ak má motorista dve nové a dve ojazdené pneumatiky, je vhodnejšie umiestniť novšie na nápravu, kde sa sústreďuje pohon auta.
Ak cestujete do zahraničia, myslite aj na miestne pravidlá
Ak cestuje do okolitých krajín v zimnom období, je vhodné si zistiť, ako sú nastavené pravidlá o používaní zimných pneumatík v cieľovej destinácii, prípadne v krajinách, ktorými prechádzate. Nie všetky štáty majú totiž rovnako upravenú legislatívu. Vyhnete sa tak zbytočným nepríjemnostiam a aj plateniu pokút.
V Čechách sú pravidlá podobné
V susednej Českej republike sú pravidlá podobné ako na Slovensku s menšou odchýlkou v stanovenom termíne. Vodič je povinný mať prezuté pneumatiky od 1. novembra do 31. marca na cestách, ktoré sú označené dopravnou značkou „zimná výbava“.
Inak platí rovnaké pravidlo ako u nás, povinnosť mať zimné pneumatiky platí, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu či ľad. Preto si treba pred jazdou sledovať predpoveď počasia, aby sa tak vodič nedostal do nepríjemnej situácie, kedy ju dokáže len ťažko vyriešiť.
V Rakúsku si dajte pozor na hrúbku dezénu
V prípade cesty do Rakúska sú motoristi taktiež povinný jazdiť na zimných pneumatikách od 1. novembra do 15. apríla, ak je na ceste sneh, tvoria sa snehové jazyky či ľad.
Hrúbka dezénu by nemala byť menšia ako 4 mm. Pneumatiky s menšou hrúbkou dezénu tak môže policajná hliadka vyhodnotiť ako letné gumy. Motoristovi v takomto prípade hrozí pokuta vo výške 35 eur.
Ak cestujete do Maďarska, pribalte si snežné reťaze
V Maďarsku ani v Poľsku nie stanovený zákon, ktorý by motoristom nariaďoval povinné používanie zimných pneumatík. Táto zodpovednosť je teda na rozhodnutí jednotlivcov.
Súčasťou povinnej výbavy v Maďarsku, sú snehové reťaze. Aj napriek tomu, že v týchto krajinách jazdenie na zimných pneumatikách nijakým spôsobom neupravuje zákon, bezpečnosť by mala byť na prvom mieste.
Samozrejme k neuváženej jazde v zimných obdobia na letných pneumatikách, následne aj pristupujú poisťovne. Ak preukážu, že sa dopravnej nehode dalo zabrániť alebo minimalizovať riziko zrážky použitím zimných gúm, nemusia v takýchto prípadoch preplatiť plnú náhradu škody.