Vojna Ruska proti Ukrajine je podľa Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia obrovskou tragédiou pre ľudí, ktorí môžu prísť o život a majetok, ale aj veľkou ranou pre medzinárodný obchod a cestnú dopravu.
Viac o téme: Rusko-ukrajinský konflikt
Útok na Ukrajinu: Bojuje sa na dvoch frontoch, Rusi používajú aj balistické strely a zmocnili sa elektrárne v Černobyle (online)
Ako pre agentúru SITA uviedol prezident združenia cestných dopravcov Pavol Piešťanský, už teraz vojenské útoky spôsobujú veľké problémy, podľa informácií sú uzatvorené ukrajinsko-bieloruské a ukrajinsko-ruské hraničné priechody. Cestní dopravcovia odsudzujú vojnu ako riešenie vzťahov medzi štátmi.
Priechodnosť cez hranice sa obmedzí ešte viac
„Viacerí slovenskí dopravcovia majú svoje vozidlá a vodičov na Ukrajine a v Rusku. Združenie sa snaží aj diplomatickou cestou, aby sa títo vodiči a vozidlá mohli dostať bezpečne na Slovensko,“ priblížil Piešťanský.
Cestujúcich na Ukrajinu čakajú obmedzenia, civilné lety medzi Bratislavou a Kyjevom sú dočasne pozastavené
Podľa predpokladov priechodnosť ukrajinsko-slovenskej hranice sa ešte viac obmedzí. „Vývoj situácie sa môže meniť a bude závisieť od typu sankcií Európskej únie voči Rusku, a či a akým spôsobom zasiahnu aj Bielorusko. V prípade zákazu dovozu a vývozu tovarov z EÚ sa môže cestná doprava výrazne obmedziť až zastaviť,“ poznamenal prezident ČESMAD Slovakia.
Vyššie náklady na prepravu
Cestná preprava s Ruskom sa realizuje najmä cez Bielorusko. Alternatívna trasa je cez lotyšsko-litovské hraničné priechody s Ruskom, ale tie podľa združenia nemajú dostatočnú kapacitu, aby zvládli očakávaný nárast počtu kamiónov z EÚ.
Vlaková osobná doprava zo Slovenska na Ukrajinu je do odvolania zastavená, nákladná zatiaľ funguje
„V súvislosti s vojnou môžeme preto očakávať veľmi dlhé rady kamiónov na dotknutých hraniciach. Dopravcovia musia rátať s výrazne vyššími nákladmi spojenými s prepravou v smere na Ukrajinu, Bielorusko a Rusko,“ upozornil Piešťanský.
Ide podľa neho najmä o cenu pohonných látok, neefektívnu prácu vodiča, keď namiesto jazdy bude viac stáť, či predlžovanie času potrebného na dokončenie jednej prepravy. „Dopravcovia by tiež mali sledovať aktuálne dianie a odporúčania štátnych orgánov, najmä Ministerstva zahraničných vecí SR,“ dodal Piešťanský.