Jedenásť odborových organizácií pri Železniciach Slovenskej republiky vyhlásilo štrajkovú pohotovosť, keďže sa im nepáči prístup vedenia spoločnosti ku kolektívnemu vyjednávaniu o podmienkach zvýšenia miezd v závislosti od vopred pridelených mzdových prostriedkov a prepúšťaním zamestnancov.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) považujú vyhlásenie štrajkovej pohotovosti jedenástich odborových organizácií v podniku za unáhlené. Odborári v štátnom správcovi železničnej infraštruktúry sa tak rozhodli vo štvrtok, keďže sa im nepáči prístup vedenia spoločnosti ku kolektívnemu vyjednávaniu o podmienkach zvýšenia miezd v závislosti aj od zníženia počtu zamestnancov.
„Kolektívne vyjednávanie začalo 4. októbra predložením písomného návrhu Kolektívnej zmluvy ŽSR. Počas kolektívneho vyjednávania sa uskutočnilo šesť spoločných rokovaní a zatiaľ vyjednávanie nebolo ukončené,“ uvádza sa v stanovisku ŽSR zverejnenom v piatok na portáli podniku. Zo 41 prerokovávaných bodov nebola podľa spoločnosti zatiaľ dosiahnutá dohoda v troch.
Železnice podmieňujú nárats mzdy pridelenými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov
„Dôvodom štrajkovej pohotovosti je pre odborové centrály pôsobiace u ŽSR spôsob kolektívneho vyjednávania, kde nárast mzdy zamestnávateľ podmieňuje vopred pridelenými mzdovými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov ŽSR,“ oznámi odborári. Štrajkovú pohotovosť vyhlásili 22. decembra od 16:00. Železnice majú vyše štrnásťtisíc zamestnancov.
ŽSR tvrdia, že boli pri rokovaní ústretové, postupne navrhli zvýšenie tarifnej mzdy o 18 eur, 24 eur, 25 eur až 27 eur a zachovanie priemernej prémie roku 2016 pre zamestnancov v prevádzkových typových pozíciách. „Odborové organizácie žiadali rast tarifnej mzdy o 8 % a zvýšenie objemu prémií o 3 %, neskôr svoje požiadavky upravili za podmienky jednotného prémiového poriadku na rast tarifnej mzdy o 6 % a zachovanie objemu prémií z roku 2016,“ uviedli železnice.
Z ďalších výhod, s ktorými vedenie ŽSR súhlasilo, je znížený 36-hodinový pracovný čas turnusových zamestnancov na pracoviskách zaradených v nepretržitom pracovnom režime bez zníženia mzdy. Spoločnosť súhlasila aj s nárokom zamestnancov na dvanásť dní pre návštevu lekára alebo sprevádzanie rodinného príslušníka k lekárovi.
Takisto vyhovela požiadavke na odmenou 100 eur za každý odpracovaný kalendárny rok, ak zamestnanec využije riadny termín odchodu do dôchodku, ako aj na doplnenie odmeny zamestnancov pri životnom jubileu 50 a 60 rokov zamestnanca pri odpracovaní 30 až 35 rokov vo výške 600 eur a nad 35 rokov vo výške 700 eur.
Platnosť aktuálnej kolektívnej zmluvy bola predĺžená do 31. marca 2017
Platnosť aktuálnej kolektívnej zmluvy končí 31. decembra 2016, pričom vedenie ŽSR sa dohodlo s odborovými organizáciami o predĺžení jej platnosti do 31. marca 2017. „Keďže sa obe strany zatiaľ nedohodli, ďalším krokom bude vyjednávanie pred sprostredkovateľom. Snahou vedenia ŽSR je dospieť k dohode, avšak nie nátlakovými aktivitami, ale prostredníctvom relevantných argumentov a pri zvážení reálnych možností a najmä aktuálnej finančnej situácie ŽSR,“ uviedla spoločnosť.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur.