Cestovné v rámci tatranskej elektrickej a ozubnicovej železnice porastie od 1. mája v prípade týždenného lístka o 14,3 percenta, pri mesačnom o 12,5 percenta. Cena 24-hodinového lístka bude po novom šesť eur za obyčajné cestovné a štyri eurá za zľavnené, zahrnutá je do nej aj preprava bicykla alebo batožiny.
Informoval o tom v stredu hovorca Železničnej spoločnosti Slovenska (ZSSK) Dominik Drevický. Podľa štátnej tajomníčky ministerstva dopravy SR Denisy Žilákovej sa však počíta aj s modernizáciou tatranských železníc, ktorá zahŕňa doplnenie nových spojov, rekonštrukcie staníc a zastávok.
Ceny sa nemenili od roku 2011
Cestovné na tratiach tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicovej železnice (OŽ) nebolo podľa štátnej tajomníčky zvyšované od roku 2011, neodrážalo tak reálne náklady na kvalitnú prevádzku. Železničná spoločnosť poukázala na to, že trate si pritom z dôvodu náročných horských podmienok vyžadujú osobitný prístup.
Železnice zavádzajú minimálne cestovné, jeden z lístkov pre nízke využívanie rušia a mesačné zdražejú
„ZSSK v posledných rokoch kompletne obnovila celý vozidlový park, vrátane nových vozidiel zubačky, no doterajšie ceny zostávali symbolické. Úprava cien sa najviac dotkne jednorazových cestujúcich, najmä návštevníkov regiónu. Pre miestnych obyvateľov ostávajú najvýhodnejšou možnosťou sieťové týždenné a mesačné lístky, ktorých cena sa zvyšuje len minimálne,“ poznamenal Drevický.
Zmena prináša aj prehľadnejší tarifný systém
Žiláková zároveň informovala, že od júla tohto roka pribudne v úseku Poprad-Tatry – Starý Smokovec osem nových vlakov. Na pláne je aj vybudovanie nového perónu na železničnej stanici Štrbské Pleso. „To umožní posilnenie na ozubnicovej železnici na úseku Štrba – Štrbské Pleso o ďalších dvanásť vlakov,“ ozrejmila s tým, že v prevádzke majú byť od letnej sezóny 2025.
Nová vyhláška upravujúca cestovné od 1. mája prináša podľa štátnej tajomníčky zjednodušenie tarifného systému v podobe zavedenia jednotného a prehľadného cenníka. Najviac diskutovanou bola úprava jednorazového cestovného, ktoré je v súčasnosti vo výške 0,50 eura.
Prešovský kraj vstúpil do spoločného projektu s Poľskom, chcú zlepšiť dopravu a cestovný ruch v Tatrách
Žiláková však pripomenula, že práve takéto lístky využívalo iba 1,5 percenta cestujúcich. Na internete sa pritom objavila aj petícia za zachovanie prijateľného cestovného a modernizáciu infraštruktúry tatranských elektrických železníc.
Petičiari nesúhlasia so zvyšovaním cien cestovného zo súčasnej úrovne 0,50 eura až 1 eura na plánovanú jednotnú sadzbu štyri eurá za jednu cestu naprieč celým územím Tatier. Označili to za absurdné.
Rovnaká cena za kilometrovú aj 34-kilometrovú cestu
Poukazujú na to, že štyri eurá bude po novom stáť kilometrová cesta zo Starého Smokovca do Nového Smokovca i cesta z Tatranskej Lomnice na Štrbské pleso pri vzdialenosti približne 34 kilometrov. Takéto zdražovanie predstavuje podľa nich neprimerané zaťaženie domácich obyvateľov, pričom upozorňujú aj na technický stav vozňov, nástupíšť i zastávok, ktorý je podľa nich dlhodobo nevyhovujúci, a tiež dopad na turizmus a imidž regiónu.
Mesto Vysoké Tatry rokovalo o zvýšení cestovného v električkách, zo stretnutia vynechali občiansku iniciatívu
„Rapídne zvýšenie cien môže viesť k poklesu využívania verejnej dopravy, nárastu individuálnej automobilovej dopravy a tým aj k zhoršeniu dopravnej situácie a zvýšeniu ekologickej záťaže v regióne,“ uvádzajú. Tvrdia, že zmene cestovného nepredchádzala žiadna otvorená verejná diskusia s obyvateľmi Vysokých Tatier, ani s kľúčovými aktérmi v oblasti cestovného ruchu.
Časové lístky zostávajú najvýhodnejšie
Hovorca ZSSK poukázal na to, že úprava cestovného na TEŽ a OŽ zachová výhodné podmienky práve cestujúcich využívajúcich časové sieťové lístky, teda 24-hodinové, trojdňové, týždenné a mesačné. Tie podľa neho zabezpečujú viac ako polovicu všetkých prepráv, ide o 55,8 percenta. Od mája porastú o dve eurá, napríklad mesačný v plnej tarife zo 16 na 18 eur, týždenný zo 14 na 16 eur. Cena 24-hodinového bude po novom šesť eur.
Kyvadlovú dopravu počas leta využil tisíce cestujúcich, počas zimy ju ale zaviesť neplánujú
V plnej platnosti zostávajú aj 100-percentné zľavy pre deti, žiakov, študentov, dôchodcov a osoby nad 70 rokov, rovnako aj zľavy junior, klasik a v prípade skupiny. Cestujúci môžu využiť aj TatryCard.
„Od 1. júna 2025 sa zjednoduší systém sms lístkov. Na tratiach TEŽ a OŽ bude možné kúpiť sms sieťové lístky aj s prepravou bicykla či batožiny. Zrušený bude 20-minútový lístok, ktorý bol málo využívaný, a zavádza sa nový jednoduchší model platný na tratiach TEŽ, OŽ a osobných vlakoch. Pre cestujúcich je výhodou, že v cene viacerých sms lístkov bude zahrnutá aj preprava bicykla alebo batožiny,“ doplnil hovorca ZSSK. Úpravy podľa neho nadväzujú na zmeny taríf a súvisia s implementáciou do IT systémov.
Cieľom je udržateľnosť a ekologická budúcnosť regiónu
Cieľom zmien je podľa štátnej tajomníčky zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť verejnej dopravy vo Vysokých Tatrách, garantovať dostupnú dopravu pre miestnych obyvateľov, umožniť ďalšie investície do kvality infraštruktúry v spolupráci so Železnicami SR.
„Úprava cien je tak rozumným kompromisom medzi potrebou rozvoja služieb, férovou cenou pre miestnych obyvateľov a zabezpečením ekologickej budúcnosti regiónu Vysokých Tatier,“ skonštatovala.
Pripomenula tiež prípravu Štúdie uskutočniteľnosti, ktorej cieľom bude nájsť možnosti na ďalšie posilnenie dopravy na sieti TEŽ. „Aktuálne je v procese schvaľovania v programe Interreg. Žiadateľom sú Prešovský samosprávny kraj a Malopoľské vojvodstvo v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR a Železnicami SR,“ doplnila.