- aktualizované 10. februára 16:19
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) je presvedčený, že príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest bude výrazne rýchlejšia o mesiace a v niektorých prípadoch o viac ako rok.
Reagoval tak na to, že parlament vo štvrtok schválil novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.
Kľúčová zmena
Jedna z kľúčových zmien je podľa ministra v tom, že investor, v tomto prípade Národná diaľničná spoločnosť, na svoje riziko nemusí čakať na právoplatnosť rozhodnutia o vydaní stavebného povolenia, resp. o zmene stavby pred dokončením.
Plánovaný obchvat Sabinova je potrebný, odhadované náklady projektu predstavujú takmer 60 miliónov eur
„Častokrát sa stáva v procese stavby, že stavba zastane kvôli relatívne malej veci, ktorá musí byť schválená na stavebnom úrade. A týmto spôsobom to zásadne urýchľujeme,“ povedal Doležal s tým, že úprava neodoberá právo odvolať sa voči rozhodnutiu o vydaní stavebného rozhodnutia.
Zákonné vecné bremeno
Pri výstavbe diaľnic je problémom aj križovanie s elektrickými vedeniami či potrubiami a musia sa často robiť prekládky. Zavedenie zákonného vecného bremena v týchto prípadoch podľa ministra tiež urýchli proces výstavby. „To sú vyvolané investície, ktoré možno nevidíme, ale súvisia s výstavbou diaľnic,“ uviedol minister dopravy.
Veľmi dôležitá zmena je podľa neho aj zlúčenie kolaudačného konania s konaním o zmene stavby pred dokončením. „Týka sa to všetkých existujúcich stavieb, ktoré sú momentálne v procese výstavby, aj stavieb v procese prípravy,“ doplnil Doležal.
Zmeny stavby podľa šéfa rezortu dopravy nemajú vplyv na životné prostredie ani na zmenu trasy. Ak odvolanie bude úspešné, investor musí na svoje náklady vrátiť stavbu do predošlého stavu. „Komunikovali sme v tejto veci s ministerstvom spravodlivosti aj s ústavnoprávnym výborom. Zákon prešiel takými zmenami, aby bol ústavne v poriadku,“ uzavrel minister dopravy.
Čo schválil parlament?
Príprava a výstavba diaľnic a rýchlostných ciest by mala byť rýchlejšia a efektívnejšia. Umožňuje to novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorú vo štvrtok schválil parlament. Zmeny v zákone majú pomôcť aj k zrýchleniu výstavby prepojenia diaľnic D1 a D4 v rámci rozšírenia D1 pri Bratislave.
Národná diaľničná spoločnosť podľa novely nebude musieť počkať na právoplatnosť stavebného povolenia alebo zmeny stavby pred dokončením a bude môcť pokračovať vo výstavbe na vlastné riziko. Zároveň sa zlúči kolaudačné konanie s konaním o zmene stavby pred dokončením. Úprava počíta aj so zákonným vecným bremenom v súvislosti s prekládkou sietí pri výstavbe diaľnic, napríklad elektrické vedenie či plynovody. „Táto úprava zákona môže v niektorých prípadoch zrýchliť prípravu výstavby diaľnic aj o viac ako jeden rok,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina).
Parlament odsúhlasil aj pozmeňujúci návrh koaličných poslancov. Platnosť stavebného povolenia pre výstavbu diaľnice bude obmedzená na päť rokov od jeho vykonateľnosti s tým, že jeho platnosť sa môže na žiadosť stavebníka v odôvodnených prípadoch predĺžiť o ďalších päť rokov. Vlastník nehnuteľnosti si bude môcť u stavebníka do dvoch rokov uplatniť nárok na primeranú náhradu, odvtedy, ako sa dozvedel o uplatnení zákonného vecného bremena, ale najneskôr do troch rokov od jeho zápisu do katastra nehnuteľností.
Skrátením lehoty na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na 7 pracovných dní sa výrazne obmedzuje časová lehota, v ktorej má vyvlastňovací orgán vydať takéto rozhodnutie. To vyžaduje často zložité posúdenie právnych skutočností podstatných pre rozhodnutie o predbežnej držbe v podobe vymedzenia rozsahu prác, ktoré je vyvlastniteľ oprávnený uskutočniť na vyvlastňovanej nehnuteľnosti. Z pôvodného návrhu poslanci vypustili možnosť odňatia odkladného účinku odvolania proti rozhodnutiu o vyvlastnení, pretože ide o nežiaduci zásah do ústavou garantovaného vlastníckeho práva.