Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť do konca roku 2020

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||
Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (na snímke) v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o jeden rok, do konca roku 2020. Foto: ndsas.sk.

Dvojrúrový tunel Višňové na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala mať byť prerazený do konca minulého roka, nový očakávaný termín je v lete tohto roka. V omeškaní sú aj ďalšie dva úseky D1 pri Žiline a Ružomberku.

BRATISLAVA – Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o jeden rok. Namiesto zmluvného ukončenia do konca roku 2019 by mala trvať až do konca roku 2020. Dvojrúrový tunel Višňové (7,5 km) mať byť prerazený do konca minulého roka, nový očakávaný termín je v lete tohto roka.

„Na úseku podľa nášho odhadu dôjde k časovému zdržaniu zhruba jeden rok oproti termínu (dokončenia) koniec roku 2019. Predpokladáme, že zhruba na konci roku 2020 by technicky malo byť reálne spustiť prevádzku na úseku,“ informoval v pondelok na stretnutí s médiami investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

U zhotoviteľa si nárokujú sankciu za meškanie

NDS v súvislosti s meškaním stavebných prác na tomto úseku, vrátane razenia tunela Višňové, si nárokuje u zhotoviteľa sankciu vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania. Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na zhoršené geologické podmienky na stavbe. Rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka.

Stavenisko úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Foto: ndsas.sk.

Ak sa nedohodnú, uvažujú o medzinárodnej arbitráži

„Vzhľadom na veľmi zložité geologické podmienky v strede masívu prerazenie tunela očakávam niekedy v letných mesiacoch tohto roku. Podali sme nárok na uplatnenie sankcie, ktorý bude vyhodnotený spoločne s nárokom zhotoviteľa na zhoršené geologické podmienky,“ uviedol Hájek.

„Pravdepodobne sa nedohodneme a bude musieť dôjsť k medzinárodnej arbitráži, ktorú pripravujeme. Bude musieť prísť pravdepodobne zahraničný odborník, ktorý určí, do akej miery je zdržanie z viny zhotoviteľa a do akej miery z viny zhoršených geologických podmienok,“ vysvetlil Hájek. Úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014, zmluvná cena dosahuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Mešká aj výstavba ďalších dvoch úsekov diaľnice D1

V omeškaní sú aj ďalšie dva úseky D1. Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km) mal byť pôvodne hotový začiatkom tohto roka, výstavba sa podľa predpokladov môže predĺžiť o jeden a štvrť roka do mája 2019. Súčasťou úseku budú dva dvojrúrové tunely Ovčiarsko (2367 metrov) a Žilina (651 metrov). Stavebné práce trvajú od roku 2014, zmluvná cena predstavuje 427,2 mil. eur bez DPH. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o.,, Váhostav – SK, a. s. a Metrostav, a. s.

Výstavba úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Foto: ndsas.sk.

Trasa úseku na Liptove sa musí zmeniť, tunel predĺžiť

Úsek D1 Hubová – Ivachnová (15 km) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude dlhý namiesto dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022. Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

D1 Hubová - Ivachnová
Rozostavaný úsek D1 Hubová – Ivachnová. Foto: ndsas.sk. Foto: ndsas.sk.

Účinnosť stanoviska EIA sa pre námietku posúva

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva, alebo tri mesiace.

NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.

Uzavretý západný portál tunela Čebrať. Foto: ndsas.sk.

Vo výstavbe je šesť diaľničných úsekov v pôsobnosti NDS

V pôsobnosti NDS je v súčasnosti vo výstavbe celkovo šesť diaľničných úsekov D1 a D3 v celkovej dĺžke takmer 68 km, ako aj diaľničný privádzač D1 Lietavská Lúčka – Žilina v dĺžke 2,6 km. Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 km v rámci PPP projektu má na starosti koncesionárska spoločnosť Zero Bypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Práce sa naplno stále nezačali ani dva roky od podpisu koncesnej zmluvy, hoci jednotlivé úseky by mali byť hotové v roku 2020. Predpokladá sa predĺženie lehoty výstavby zhruba o rok až dva. V utorok sa na tejto stavbe koná kontrolný deň s účasťou ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a koncesionára.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť