Potvrdzuje to aj najnovšie opatrenie štátneho dopravcu, ktorým chce obmedziť využívanie diaľkových vlakov na dennú dochádzku žiakov a študentov do školy, informovala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
Za preplnené vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) môže bezplatná preprava, a nie súkromný prepravca RegioJet či v januári zrušené štátne InterCity vlaky. Tvrdí to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
„Potvrdzuje to aj najnovšie opatrenie štátneho dopravcu, ktorým chce obmedziť využívanie diaľkových vlakov na dennú dochádzku žiakov a študentov do školy. Ak totiž bezplatné mesačníky využíva 53 tisíc študentov, v jednotlivých pracovných dňoch môžu vykonať až 106 tisíc jázd. ZSSK pritom vlani odviezla v priemere 157 tisíc cestujúcich denne,“ informovala Mertinková agentúru SITA.
Za celý uplynulý rok prepravila ZSSK 57,3 milióna pasažierov, čo je medziročne o 21 percent viac. „Ale napríklad na trase Bratislava – Trnava jej pribudlo až 25 percent cestujúcich. Počet cestujúcich rastie aj tohto roku, predbežne o ďalších dvadsať percent. Prírastok za dva roky tak môže dosiahnuť 45 až 50 percent. Výkon dotovaných vlakov ZSSK sa pritom zvýšil iba o necelých 6 percent,“ uviedla Mertinková. Bezplatní pasažieri podľa nej zvyšujú obsadenosť vlakov aj tým, že cestujú v priemere na dlhšie vzdialenosti ako platiaci cestujúci.
Odborníčka upozornila, že hoci počet cestujúcich vlani rástol, tržby ZSSK z cestovného klesli o 19,25 mil. eur, resp. o takmer 22 percent. Zároveň podľa nej asi o 5,5 mil. eur narástli náklady štátneho prepravcu na dopravnú cestu, energie, spotrebu materiálu a o ďalších 7,6 mil. eur aj osobné náklady.
„Počet zamestnancov sa totiž zvýšil z 5 725 na 5 949 osôb. Štát pritom vlani zvýšil dotáciu pre ZSSK len o 12 mil. eur. ZSSK preto šetrila na iných nákladových položkách a pomohla si aj viacerými účtovnými operáciami. Napríklad do svojich výnosov rozpustila 13 mil. eur z rezerv vytvorených v minulosti na enviromentálne záťaže a súdne spory,“ priblížila Mertinková.
Celkovú stratu za rok 2015 tak ZSSK dokázala účtovne znížiť na 5,89 mil. eur. „Vyzerá to optimisticky, lebo v roku 2014 mala ZSSK stratu 6,38 mil. eur. Je však otázne, či takéto účtovné kľučky bude ZSSK schopná realizovať aj v ďalších rokoch,“ dodala šéfredaktorka Železničnej revue.
Problém podľa šéfredaktorky nie je v tom, že štát zvyšuje dotácie pre železničnú dopravu, ale v tom, že sa tieto peniaze iba „prejedia“ namiesto toho, aby sa investovali do zlepšenia a skvalitnenia vlakovej obsluhy. „Ak by si štát za tieto peniaze objednal viac vlakov, dostali by sme sa na úroveň okolitých krajín, kde na hlavných trasách premávajú rýchliky v hodinových intervaloch a prímestské vlaky minimálne každú polhodinu,“ uviedla Mertinková.
„Vtedy sa vlaková doprava stáva atraktívna aj pre tých, čo sa vozia v autách. Napríklad v Poľsku takto vlani stúpol počet cestujúcich v diaľkovej doprave o 20 percent, o 20 percent však narástli aj tržby. Oveľa viac a častejšie ako na Slovensku cestujú vlakom Česi, Rakúšania či Nemci,“ uzavrela Mertinková.
ZSSK od júla upravila spôsob cestovania v rámci bezplatnej prepravy pri každodennom dochádzaní študentov a žiakov do školy a zo školy. Chce tak zvýšiť komfort cestujúcich a dosiahnuť rovnomernejšie vyťaženie vlakov rôznych kategórií. V rýchlikoch a v ďalších vlakoch diaľkovej dopravy by tak malo byť viac miesta a pohodlnejšie cestovanie. Cieľom zavedenia nových opatrení je podľa železničiarov optimalizácia využitia ponuky miest a dopytu po cestovaní v diaľkových vlakoch najmä v čase týždennej dopravnej špičky.
Školáci už nemôžu využívať bezplatné mesačníky v diaľkových vlakoch vyšších kategórií. Ide o rýchliky, vlaky EuroCity a EuroNight, regionálne rýchliky či expresy. Mesačné nulové lístky sú použiteľné len vo vybraných kategóriách regionálnych spojov, teda v osobných vlakoch, alebo v regionálnych expresoch (REX). Mesačníky sú zjednodušený spôsob na denné dochádzanie z miesta bydliska do školy a späť, platia a zjednodušujú pravidlá len na trase do školy.
Bezplatná preprava pre žiakov zostáva zachovaná počas celého roka a vo všetkých kategóriách vlakov. Študenti cestujú do školy vlakmi v priemere 46 kilometrov. Na túto vzdialenosť sú ideálnym riešením regionálne prímestské spoje. Ponuka REX-ov a osobných vlakov je dostatočná. Tieto kategórie tvoria absolútnu väčšinu – vyše 80 % spojov.
ZSSK za päť mesiacov tohto roka prepravila celkovo 26,7 milióna osôb, medziročne viac o vyše 15 percent. Reálne je tento výsledok poznamenaný zmenou metodiky výpočtu cestujúcich v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Počet cestujúcich bez neho dosahuje medziročný rast zhruba osem percent.