Vlaky na linkách Bratislava-Nové Mesto – Trnava a Bratislava-Petržalka – Senec využívajú cestujúci v rámci hlavného mesta aj ako spôsob mestskej hromadnej dopravy.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zaznamenala v septembri významný nárast cestujúcich vo vlakoch zavedených v bratislavskom regióne v júni tohto roka. Za zvýšením počtu ľudí v týchto vlakoch je podľa národného osobného dopravcu 56 nových spojov a lepšie využitie stanice Bratislava-Nové Mesto.
Vlaky na dvoch nových linkách S55 Bratislava-Nové Mesto – Trnava a S65 Bratislava-Petržalka – Senec sú v hlavnom meste využívané aj ako forma mestskej hromadnej dopravy. Vyťaženie spojov v smere Bratislava-Nové Mesto v rannej špičke je na úrovni priemerne 150 až 200 cestujúcich na vlak, a to zo smeru Trnava aj Senec.
Nové vlaky odvezú 2,5- až 3-tisíc ľudí denne
„V popoludňajších hodinách sa vyťaženie vlakov pohybuje na úrovni zhruba dvesto cestujúcich v smere do Trnavy a približne 150 cestujúcich v smere do Senca. Mimo dopravnej špičky sa vlakmi prepravuje do sto cestujúcich, pričom je logicky silnejším smer na Trnavu,“ informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Celkový pohyb na stanicu Bratislava-Nové Mesto predstavuje asi dvetisíc cestujúcich denne. V rámci bratislavského uzla nové vlaky odvezú približne 2,5- až 3-tisíc ľudí denne.
„V ZSSK sme presvedčení, že koľajová doprava je pre väčšie aglomerácie, akou Bratislava bezpochyby je, dopravou budúcnosti. Je rýchla, pohodlná a ekologická,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Priemerné meškanie tri a pol minúty
Priemerné meškanie z 1 214 vypravených bratislavských vlakov bolo v septembri tri a pol minúty, 82 % vlakov prišlo do cieľovej stanice podľa grafikonu s maximálnym meškaním päť minút. Na meškania mali vplyv aj výlukové práce Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v úseku Bratislava-Vajnory – Bernolákovo 4. – 11. a 24. – 30. septembra. Tieto výluky spôsobili meškanie vlakov v danom úseku v priemere do desať minút.
„Dosiahnutá hodnota spoľahlivosti našich nových vlakov spĺňa zmluvné požiadavky nášho jediného akcionára – ministerstva dopravy. Samozrejme, každé jedno meškanie nás mrzí a každé aj analyzujeme a pracujeme na riešeniach, ako im predísť,“ poznamenal člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček.
Hlavná stanica nezodpovedá požiadavkám
Septembrové výsledky podľa šéfa ZSSK dokazujú, že ľudia vlakom cestovať chcú, no železničná infraštruktúra v Bratislavskom kraji potrebuje väčšiu pozornosť komunálnych, regionálnych aj parlamentných politikov. „Ak chceme poskytovať spoľahlivú službu pre našich cestujúcich, je nevyhnutné začať sa vážne zaoberať bratislavskou hlavnou stanicou a železničnou infraštruktúrou v okolí hlavného mesta. Hlavná stanica dnes nezodpovedá technickým prevedením požiadavkám tejto doby,“ upozornil Hlubocký. Ide o stav koľajísk, priestoru stanice, sociálne vybavenie, možnosti na parkovanie áut, motocyklov, bicyklov, ako aj prístup k nástupištiam či informačný systém.
Podľa grafikonu je 75 % vypravovaných vlakov v Bratislavskom kraji nových, resp. modernizovaných. Vlaky majú klimatizáciu, nový interiér, sedadlá, zavretý systém WC, zásuvky na 230 V, informačné systémy pre cestujúcich. Najvyťaženejšou v tomto regióne je trasa Bratislava – Pezinok – Trnava.