Zdieľanie áut by značne odľahčilo dopravnú situáciu nielen v Bratislave, avšak pre zvyklosti Slovákov nie je táto služba zatiaľ rozvinutá. Okrem čoraz vyšších nákladov na vlastnenie auta má rozmachu carsharingu pomôcť aj iný pohľad mladej generácie na vlastníctvo ako také.
Mladá generácia je na zdieľanie zvyknutá
„Mladá generácia je dnes relatívne zvyknutá napríklad na zdieľanie bytov, takže ani zdieľanie auta pre ňu nebude taký problém ako pre staršie ročníky,“ uviedol pre agentúru SITA výkonný riaditeľ inovačného laboratória AuresLab Stanislav Gálik.
Zdieľané autá majú byť receptom na efektívnejšiu dopravu, Slováci si ich zatiaľ požičiavať nechcú
V hlavnom meste Slovenska je aktuálne dostupných približne 50 automobilov na zdieľanie. Ponúka ich napríklad spoločnosť Carrivederci, ktorá je prvou slovenskou carsharingovou firmou, alebo sú výsledkom projektu Up! City (vznikol spojením síl niekoľkých spoločností a mesta Bratislava, pozn. SITA), ktorý uviedol do prevádzky na zdieľanie deväť elektrických automobilov značky Volkswagen.
Ako pre agentúru SITA uviedol magistrát Bratislavy, túto službu v hlavnom meste vítajú a snažia sa ju podporovať. „Skúsenosti z iných miest ukazujú, že zdieľané automobily dokážu nahradiť 10 osobných vozidiel v súkromnom vlastníctve. Mesto komunikuje s prvými záujemcami a pripravuje súbor opatrení, ktoré pomôžu zlepšiť dostupnosť tejto služby,“ uviedol magistrát.
Menej áut na cestách a parkoviskách
Zdieľané vozidlá by mali byť receptom na efektívnejšiu dopravu. Vo väčšine súkromných osobných áut totiž jazdí šofér sám. Zdieľaním by sa teda znížil počet áut na cestách a parkoviskách. Mnoho miest v zahraničí carsharing podporuje a ponúka im bezplatné a neobmedzené parkovanie v centre. Carsharing je síce u nás zatiaľ len na začiatku, no podľa Gálika je možné, že čoskoro bude dostupných oveľa viac zdieľaných áut a dopyt po ich prenájme bude čoraz väčší.
Nitra vypíše súťaž na prevádzkovateľa zdieľaných bicyklov
V hlavnom meste susedného Maďarska spustila spoločnosť MOL službu zdieľaných automobilov Limo. Táto služba má v Budapešti 45-tisíc registrovaných užívateľov a pokrýva plochu 77,5 kilometra štvorcového.
„Užívatelia majú k dispozícii 450 áut, z toho 150 elektrických. Priemerná cesta takýmto autom trvá 20 až 25 minút a zákazníci obyčajne autom prejdú šesť kilometrov,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Slovnaftu Anton Molnár.
Efektívny spôsob dopravy
Podľa neho úspech carsharingu závisí do veľkej miery od podpory mesta, napríklad formou vyhradenia špeciálnych parkovacích miest alebo povolenia vstupu do častí, kam iné autá prístup nemajú.
„Oblasť mobility si skupina MOL, ktorej je Slovnaft členom, vytýčila ako oblasť pre nové podnikateľské aktivity v rámci svojej stratégie do roku 2030,“ uviedol Molnár.
Carsharing považuje za efektívny spôsob dopravy. Kým súkromné vozidlá stoja väčšinu dňa zaparkované, zdieľané autá jazdia po cestách častejšie. „Dávajú tým možnosť prepravy viacerým užívateľom bez zbytočného kumulovania áut v uliciach či na parkoviskách,“ dodal Molnár.