Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia podporuje celoeurópsku iniciatívu na vymáhanie náhrady škôd prepravcov, ktoré im vznikli v dôsledku kartelu viacerých popredných výrobcov nákladných automobilov.
Kauza predaja a lízingu kamiónov za zvýšené ceny, trvajúca niekoľko rokov, sa podľa najväčšieho slovenského združenia cestných dopravcov týka približne štyristo dopravných firiem na Slovensku a viac ako desaťtisíc registrovaných vozidiel.
Nižší vek vodičov kamiónov a autobusov môže byť život ohrozujúci, myslia si dopravcovia
„Združenie ponúklo pomoc svojim členom, ktorí mali možnosť zapojiť sa do prípadu a domáhať sa kompenzácie za zvýšenú cenu zakúpených nákladných vozidiel prostredníctvom registrácie. S advokátskou kanceláriou Hausfeld podpísal ČESMAD Slovakia zmluvu o sprostredkovaní,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa združenia dopravcov Martina Baumann.
Uzavreli kartelovú dohodu
Európski dopravcovia, ktorých zastupuje advokátska kancelária, žiadajú súdnou cestou finančnú náhradu škody, ktorá im vznikla zakúpením nákladných automobilov od ich výrobcov.
Tí podľa rozhodnutia Európskej komisie uzatvorili kartelovú dohodu pri určení cien vozidiel s hmotnosťou nad šesť ton predávaných počas štrnástich rokov v období 1997 až 2011.
Príspevky na rekreáciu podľa ČESMAD Slovakia zvýšili už i tak vysoké náklady dopravcov
Komisia udelila v rokoch 2016 a 2017 za účasť v karteli rekordné pokuty za vyše 3,8 mld. eur výrobcom nákladných vozidiel MAN, Daimler-Benz, Volvo/Renault, DAF, IVECO a Scania.
Spoločnosť Financialright claims GmbH (Financialright), ktorá v kauze spolupracuje s advokátskou kanceláriou Hausfeld, podala koncom rokov 2017 a 2018 dve žaloby proti kartelovej dohode výrobcov kamiónov na mníchovskom súde.
Neexistujú nároky na náhradu škody
Prvá žaloba sa vzťahovala na kúpu a lízing kamiónov v rokoch 1997 až 2016, zahŕňala nároky na takmer 85-tisíc vozidiel, z toho 6 946 zo Slovenska. Výrobcovia zodpovední za kartel tvrdili, že v tomto prípade neexistujú žiadne nároky na náhradu škody. Druhá žaloba sa týkala kamiónov v rokoch 2003 až 2016, zahŕňala takmer 65-tisíc vozidiel, vrátane 1 420 zo SR.
„Keďže bolo ukončené ekonomické posúdenie škôd, táto druhá žaloba už bola podaná ako plnohodnotná žaloba o náhradu škody. Požadovaná náhrada škody bola v celkovej výške 422 miliónov eur. Z ekonomického posúdenia pre slovenské nákladné vozidlá vyplýva rozpätie navýšenia cien od 2,8 % do 13,8 % v závislosti od dátumu obstarania, výrobcu nákladných vozidiel, normy EURO a objemu kamiónov,“ uviedla Baumann.
Spoločnosti Financialright a Hausfeld informovali, že v súčasnosti pripravujú tretiu žalobu. Cestní dopravcovia dotknutí kartelom si môžu zaregistrovať nárok na odškodnenie bez nákladov alebo nákladových rizík do konca júla na portále www.truck-damages.com.