Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú v tomto roku ukončiť modernizáciu traťového úseku Poprad – Lučivná aj výstavbu Terminálu integrovanej osobnej prepravy Trebišov. Pokračovať budú v modernizácii uzla Žilina, tratí Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica SR/ČR a Čadca – hranica SR/ČR, ako aj v elektrifikácii trate Moldava nad Bodvou – Haniska.
Štátny operátor železničnej infraštruktúry považuje za prioritu v tomto roku tiež ukončenie verejných obstarávaní na elektrifikáciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné a modernizáciu úseku Poprad – Vydrník, ako aj využitie prostriedkov Európskej únie na projekty financované z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v dobiehajúcom programovom období 2014 až 2020.
Projekty sú pripravené
„Horizont najbližších rokov bude závisieť od disponibilných finančných zdrojov, Plánu obnovy a odolnosti aj nového programovacieho obdobia. Projekty sú pripravené. Samozrejme, budeme postupovať aj v zmysle schválenej priorizácie v železničnej infraštruktúre,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Vlaky môžu ísť na trati Bratislava - Žilina až 160 kilometrov za hodinu, cena modernizácie sa navýšila o desiatky miliónov
Strategický dokument pripravilo Ministerstvo dopravy SR s Útvarom hodnoty za peniaze, budú sa ním riadiť pri príprave a realizácii infraštruktúrnych projektov, na ktoré by mali byť viazané finančné zdroje.
Výstavba nových tratí
V procese projektovania je štúdia realizovateľnosti a implementácie pre projekt TTR (Inteligentný manažment kapacity), zameraný na harmonizáciu a zlepšenie systému cestovných poriadkov s cieľom zvýšiť konkurencieschopnosť železníc, ako aj doplnok k štúdii uzla Bratislava a štúdia realizovateľnosti vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4.
Železnice pridávajú mimoriadne vlaky a posilnia aj IC-ečka, očakávajú nápor cestujúcich pred Vianocami a po Novom roku
Železnice začali verejné obstarávanie aj na prípravu štúdie realizovateľnosti pre výstavbu nových tratí Lamač – Záhorská Bystrica – Stupava – Lozorno a Bratislava-Vajnory-Pezinok, pripravujú súťaže na štúdiu realizovateľnosti pre Železničnú stanicu Košice či pre dispečerizáciu trate Prešov – Strážske.