Štátny správca železničnej infraštruktúry uzavrel rámcovú dohodu s bratislavskými spoločnosťami Arval Slovakia a ALD Automotive Slovakia o opätovnom otvorení súťaže a následných čiastkových lízingových zmluvách.
Železnice Slovenskej republiky, a. s. (ŽSR) vynaložia na operatívny lízing 507 osobných motorových vozidiel na štyri roky maximálne 14,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (17,04 mil. eur vrátane DPH). Na základe výsledkov verejnej súťaže, vyhlásenej v apríli tohto roka, uzavreli rámcovú dohodu s bratislavskými spoločnosťami Arval Slovakia, s. r. o., a ALD Automotive Slovakia, s. r. o., o opätovnom otvorení súťaže a následných čiastkových lízingových zmluvách. Predpokladaná cena zákazky bola 14,2 mil. eur bez DPH.
Ponuky v tendri predložili štyria uchádzači. V elektronickej aukcii Arval Slovakia navrhol cenu za služby 14,114 mil. eur bez DPH, ALD Automotive Slovakia 14,115 mil. eur a LeasePlan Slovakia, s. r. o., Bratislava 14,422 mil. eur. Spoločnosť ČSOB Leasing, a. s., Bratislava bola vylúčená pre nesplnenie podmienok účasti pred otváraním cenových ponúk.
Autá po štyroch rokoch vrátia
Štátny správca železničnej infraštruktúry si chce cez operatívny lízing prenajať 244 úžitkových a 263 osobných áut. Z plánovaného celkového počtu vozidiel má ísť do prevádzky na výkonné pracoviská 481 áut, čiže takmer 95 %. Predpokladaný maximálny nájazd vozidiel na dvanásť mesiacov je podľa jednotlivých druhov 20-tisíc, 30-tisíc a 40-tisíc kilometrov. Po štyroch rokoch sa autá lízingovej spoločnosti vrátia. ŽSR tvrdia, že ekonomická efektívnosť na základe posúdenia hodnoty za peniaze v období štyroch rokov pri diskontnej sadzbe 4 % preukázala operatívny lízing ako najvýhodnejší spôsob obnovy osobných motorových vozidiel.
Katastrofálny stav súčasných vozidiel
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy pred vyhlásením tendra označil stav súčasných motorových vozidiel spoločnosti za katastrofálny, keďže ich obnovu neriešili viac ako desať rokov. „Jednorazová obmena nie je možná, takže sme sa snažili stanoviť si priority. V prvom rade potrebujeme cestné vozidlá, hlavne úžitkové a osobné,“ povedal Erdössy s tým, že z takmer tisíc vozidiel chcú vyradiť okamžite 236.
„Keď sme sa rozhodovali, akým spôsobom to robiť, kalkulovali sme nákup z vlastných peňazí, ktoré nemáme, nákup z úveru, na štandardný lízing. Tieto dva spôsoby sú problematické z dôvodu, že sme súčasťou verejnej správy a pri štandardnom lízingu alebo úvere sa zvyšuje zadlženosť verejnej správy,“ uviedol Erdössy. „Jednoznačne ekonomicky najvýhodnejšie nám vyšiel operatívny lízing bez odkupu,“ dodal.
Nevyhnutná obnova automobilov
ŽSR ku koncu roka 2017 vlastnili 998 cestných vozidiel, z toho 388 osobných a 610 úžitkových (152 nákladných, 271 špeciálnych, 114 prípojných a 73 motocyklov). Obnova vozidiel je podľa podniku nevyhnutná pre ich zastaranosť, vysokú poruchovosť, nespoľahlivosť a vysokú nákladovosť. Vlani dosiahli náklady na opravy a údržbu vozidiel 6,9 mil. eur. Pri nefungujúcich či nespoľahlivých autách klesá efektivita práce zamestnancov o 15 %.