Modernizácia úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá v dĺžke dvanásť kilometrov za zmluvnú cenu 244,96 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty bola stavebne ukončená v októbri, ale ešte trvajú odovzdávacie a preberacie konania. Modernizácia úseku Považská Teplá – Žilina (22 km) za zmluvnú cenu 127,79 mil. eur bez DPH skončila v decembri.
BRATISLAVA 26. decembra (SITA) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca infraštruktúry v tomto roku dokončili modernizáciu dvoch traťových úsekov pri Trenčíne a Žiline pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.
Modernizácia úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá v dĺžke dvanásť kilometrov za zmluvnú cenu 244,96 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) bola stavebne ukončená v októbri, ale ešte trvajú odovzdávacie a preberacie konania. Modernizácia úseku Považská Teplá – Žilina (22 km) za zmluvnú cenu 127,79 mil. eur bez DPH skončila v decembri.
Pokračuje modernizácia úseku Púchov – Považská Teplá
„ŽSR v rámci plánovaných výluk zrealizovali desiatky rekonštrukcií železničného zvršku, železničného spodku, železničných priecestí, výhybiek, zabezpečovacích zariadení, ako aj celých staničných, či medzistaničných úsekov,“ informovala agentúru SITA v spojitosti s modernizáciou traťových úsekov zástupkyňa riaditeľky odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR Ivana Popluhárová.
V lete tohto roka sa začala aj modernizácia úseku Púchov – Považská Teplá (16 km) pre rýchlosť 160 km za hodinu za zmluvnú cenu 364,94 mil. eur bez DPH. Stavebné práce sú plánované do januára 2020 a ich súčasťou je vybudovanie dvoch tunelov – Diel (1 082 metrov) a Milochov (1 861 metrov).
Trvajú súťaže na modernizáciu ďalších dvoch úsekov
ŽSR v končiacom sa roku zároveň vyhlásili súťaže na modernizáciu dvoch traťových úsekov. „V súčasnosti prebieha súťaž na modernizáciu železničného úseku štátna hranica ČR/SR – Kúty, Malacky – Devínska Nová Ves (úsek Malacky – Kúty sa nesúťaží) a úseku Poprad – Lučivná. Obidva projekty budú financované z prostriedkov programu CEF (Nástroj na prepájanie Európy),“ priblížila Popluhárová.
Predpokladaná hodnota modernizácie prvého z týchto dvoch úsekov v dĺžke takmer 32 km pre rýchlosť 160 km za hodinu je vyše 305 mil. eur bez DPH a v prípade úseku pod Tatrami v dĺžke skoro 13 km ide o sumu 95,5 mil. eur bez DPH.
Dve menšie rekonštrukcie na Hlavnej stanici v Bratislave
Štátny správca železničnej infraštruktúry v terajšom roku dokončil tretiu etapu rekonštrukcie Železničnej stanice Poprad-Tatry – prestupovej haly k Tatranským elektrickým železniciam a v rekonštrukcii je stanica v Lučenci.
„ŽSR v septembri odstúpili od zmluvy so spoločnosťou Transprojekt, ktorá mala zrealizovať komplexnú rekonštrukciu bratislavskej Hlavnej stanice,“ pripomenula Popluhárová s tým, že na uvedenej stanici pritom začali s dvoma menšími, ale pre cestujúcich zásadnými rekonštrukciami. V lete budúceho roka tam pribudne nová čakáreň a podchod pre cestujúcich spolu za 2,3 mil. eur bez DPH.
Súťaž na modernizáciu uzla Žilina, štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava
V budúcom roku by mala byť vyhlásená aj súťaž na modernizáciu železničného uzla Žilina. „Zároveň by mala byť hotová dlho očakávaná Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava. ŽSR tiež pripravujú prvú etapu zvýšenia stupňa zabezpečenia železničných priecestí (prvých 25 z celkovo 75), bude pokračovať proces revitalizácie železničných staníc a zastávok, budovanie záchytných parkovísk pri staniciach,“ dodala Popluhárová.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť zabezpečuje správu a údržbu vyše 3 600 kilometrov železničných tratí, má základné imanie 800,17 mil. eur a takmer štrnásťtisíc zamestnancov.