Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dostanú ďalšie desiatky miliónov eur. Peniaze majú okrem iného ísť na zanedbanú modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty.
Spolu ide o investíciu takmer 80 miliónov eur, no je to len časť z plánovaných zdrojov na dofinancovanie oboch železničných spoločností. Na základe schváleného zvýšenia výdavkov štátneho rozpočtu na tento rok by mali dostať spolu približne 350 miliónov eur.
Je to podmienené podpisom memoránd medzi ministerstvom dopravy a ministerstvom financií, pričom podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja podmienky by sa mali zmeniť tak, aby peniaze štátu pre železnice v budúcnosti boli vynakladané efektívnejšie.
Peniaze na infraštruktúru a dopravu
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zatiaľ podpísalo s oboma spoločnosťami potrebné dokumenty o prevode časti financií. ŽSR majú na základe zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov získať navyše viac ako 26 miliónov eur.
Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová pre portál NašaDoprava.sk uviedla, že finančné prostriedky sú určené na rozvoj a modernizáciu majetku železníc.
Zanedbaná údržba a opravy z minulosti dobiehajú železnice v súčasnosti, dlh dosahuje stovky miliónov
„Tieto finančné prostriedky sú alokované na základe rozpočtu verejnej správy a vychádzajúc zo štátneho rozpočtu pre príslušný rok pre rozvoj železničnej infraštruktúry prostredníctvom investičných projektov prerokovaných a odsúhlasených s ministerstvom dopravy,“ uviedla.
Chýbali zdroje na údržbu
Matej pripomenul, že pri príprave a schválení štátneho rozpočtu na rok 2021 sa z doposiaľ nejasných dôvodov objavila nula na údržbu, teda bežnú reprodukciu koľajníc.
„Po zistení tejto anomálie logicky muselo prísť k dofinancovaniu. Verím, že nové vedenie ŽSR tieto peniaze vynaloží efektívnejšie ako to predošlé,“ podotkol dopravný expert.
Na základe dodatku k zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 až 2021 s ministerstvom dopravy by mali ŽSR v terajšom roku dostať 264,1 milióna eur.
Z toho na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry 241,6 milióna eur a na kompenzáciu zníženia úhrad od železničných nákladných dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre 22,5 milióna eur.
Štát chce naliať do železníc ďalšie stovky miliónov eur, podľa analytika potrebujú skôr reformu
Schválila to Národná rada SR v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2024. Výška zdrojov na prevádzku infraštruktúry podľa ŽSR nezohľadnila potreby na plnenie zmluvy so štátom v plnom rozsahu ani zabezpečenie plnohodnotného prevádzkovania súčasných aktívnych železničných tratí.
Viac financií pre ZSSK nestačí
ZSSK má podľa dodatku k čiastkovej zmluve pre tento rok získať od ministerstva dopravy takmer o 53 miliónov eur viac. Ide o súčasť zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Navýšenie peňazí umožnilo rokovanie s ministerstvom financií a jeho následné rozpočtové opatrenie.
Doterajší objem dotácií štátu pre osobného dopravcu sa tak zvýšil z 239,8 milióna eur na 292,7 milióna eur. Tieto peniaze napriek zvýšeniu nestačia na zabezpečenie dopravných služieb na celý rok 2021.
„Táto dotácia pokrýva nekrytú stratu národného prepravcu za rok 2020, ktorá bola riadne zúčtovaná na základe ekonomicky oprávnených nákladov a mala byť zo strany štátu zaplatená dopravcovi už skôr. Táto strata kryje predovšetkým náklady spojené s vlakmi zadarmo, ktoré nie sú pokryté tržbami,“ vysvetlil Matej.
Bezplatná preprava vo vlakoch zostane, podmienky však môžu obmedziť
Zmluvné strany sa podľa dodatku dohodli, že budú naďalej pokračovať v rokovaniach. Ak ročná zálohová úhrada nebude zvýšená, ZSSK sa zaviazala realizovať dopravné výkony a s tým spojený grafikon vlakovej dopravy najviac do 31. augusta, čo ministerstvo dopravy ako objednávateľ akceptovalo.
Výpadok výnosov, nižšie výkony
Dopravca zároveň ku koncu augusta očakáva výpadok výnosov z poskytovania služieb pre opatrenia súvisiace so zabránením šírenia ochorenia COVID-19 v predpokladanej výške 27,7 milióna eur, ktorý nie je v prílohe čiastkovej zmluvy „Parametre úhrady“ zohľadnený do celkovej výšky zálohovej úhrady.
Nateraz zvýšené finančné prostriedky nestačia na realizáciu objednaných dopravných výkonov na tento rok, hoci sú znížené na 33,7 milióna vlakových kilometrov. Z toho produktívny výkon predstavuje 33,2 milióna kilometrov. „V tejto hodnote nie sú uvedené dopravné výkony, ktoré nebudú realizované v danom roku z dôvodov obmedzení a výlukovej činnosti na železničnej infraštruktúre,“ vyplýva z dodatku k čiastkovej zmluve.
Nový riaditeľ ZSSK má so železnicami veľké plány, bezplatná doprava však spôsobuje problémy
Pre rok 2021 ide o dopravný výkon 223-tisíc vlakových kilometrov, ktorý vznikne dočasným neprevádzkovaním vybraných medzištátnych vlakov na trase Žilina – Púchov a dočasným zrušením časti trás vybraných vlakov z dôvodu rozsiahlych výlukových prác v uzle Žilina.
Pôvodná čiastková zmluva na tento rok predpokladala objednané dopravné výkony v objeme 34,4 milióna vlakových kilometrov, pričom produktívny dopravný výkon mal dosiahnuť 33,9 milióna kilometrov.
Vplyv odloženej údržby
Pokiaľ ide o dofinancovanie železníc, ministerstvo financií ho podmieňuje spomínaným memorandom. Podľa informácií portálu NašaDoprava.sk však návrh memoranda železničiari dodnes nedostali napriek urgenciám aj z ministerstva dopravy.
Tieto peniaze sa na železničnej infraštruktúre majú použiť na odstránene prechodných obmedzení traťovej rýchlosti, kde má značne obmedzujúci vplyv počasie.
V prípade ZSSK ide podľa odborníka o to, aby vyplatila staré dlhy a znížila zadlženosť. „Ďalej je to kompenzácia výpadku tržieb z titulu COVID opatrení, ktoré napríklad úplne zastavili lôžkovú a lehátkovú dopravu a obmedzilo sa viacero vlakových spojení,“ uviedol Matej.
Doležal riešil s ministerstvom financií dofinancovanie železníc, potrebuje 350 miliónov eur
Pri ŽSR ide o zaplatenie spolufinancovania projektov vo výške 55 miliónov eur, ktoré boli financované z programu CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Matej tvrdí, že tieto peniaze mali zaplatiť ešte vlády Roberta Fica a Petra Pellegriniho v rokoch 2017 až 2019.
„Zvyšné peniaze sú určené na tzv. odloženú údržbu, ktorá každým dňom narastá a dnes sa odhaduje zhruba na 550 miliónov eur. Táto nevykonaná údržba z minulosti spôsobuje súčasné meškania vlakov,“ dodal Matej. Podľa neho je škoda, že v „dobrých časoch“ do roku 2019 nebola uhradená.
Ministerstvo dopravy a ZSSK sa k téme nevyjadrili.