Železničná spoločnosť Slovensko chcela za dodanie 25 elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu počas piatich rokov zaplatiť maximálne 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Európska komisia odporučila verejné obstarávanie zrušiť, keďže po preskúmaní doručeného podania by výrazne znížila pridelené prostriedky.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zrušila užšiu súťaž na nákup 25 dvojsystémových elektrických jednotiek. Za dodanie vlakov pre regionálnu dopravu počas piatich rokov predpokladala zaplatiť maximálne 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane dane). Štátny osobný vlakový dopravca chcel na štvrtý projekt obnovy vozového parku využiť aj peniaze Kohézneho fondu EÚ z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
„Európska komisia po preskúmaní doručeného podania odporučila predmetné verejné obstarávanie zrušiť, pretože v prípade uzavretia zmluvy by bola zo strany Európskej komisie vykonaná výrazná korekcia pridelených prostriedkov z fondov EÚ,“ zdôvodnila ZSSK zrušenie tendra.
Na základe toho bola splnená podmienka v zákone o verejnom obstarávaní, že ak sa v priebehu postupu vyskytli dôvody hodné osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno od verejného obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval, je možné verejné obstarávanie zrušiť. „Na pôvodný predmet zákazky bude vyhlásené nové verejné obstarávanie postupom užšej súťaže v priebehu mesiaca január 2017,“ oznámili železničiari.
Predĺženie lehoty na dodanie vlakov mohlo byť diskriminačné
Železničná spoločnosť Slovensko v pondelok zareagovala, že súťaž na výber elektrických motorových jednotiek vnímalo jej predstavenstvo ako prioritu už od svojho nástupu a iniciatívne v tejto veci vyvolalo viacero rokovaní na úrovni ministerstva dopravy a jednotlivých orgánov Európskej komisie.
„Stanoviská Úradu pre verejné obstarávanie, ministerstva a orgánov EK potvrdzujú správnosť postupov. Dodatočné predĺženie lehoty na dodanie vlakov bolo vnímané zo strany EK negatívne,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Predĺženie lehoty na dodanie vlakov mohlo byť podľa komisie diskriminačné pre potenciálnych uchádzačov.
„Výberová komisia rozhodla o zrušení súťaže teda na základe odporúčania EK. Dôvodom zrušenia bola eliminácia rizika možných korekcií v prípade čerpania eurofondov. Nová súťaž bude vypísaná v krátkom čase, ZSSK ani slovenskí cestujúci o peniaze z eurofondov ani o nové vlaky neprídu,“ dodal Kováč.
Železničiari chceli kúpiť najprv desať a cez opciu ďalších pätnásť elektrických jednotiek
Užšia súťaž na nákup elektrických jednotiek bola vyhlásená ešte v septembri minulého roku. Úrad pre verejné obstarávanie v marci tohto roka zamietol námietky proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch a v dvoch prípadoch námietok proti úkonu obstarávateľa konanie zastavil.
ZSSK plánovala nakúpiť najprv desať elektrických vlakov, z toho osem s kapacitou minimálne 220 miest na sedenie a dva s kapacitou tristo miest. Následne si chcela uplatniť opciu na dodanie ďalších piatich jednotiek s 220 miestami a desiatich s tristo miestami na sedenie.
Ponuku v súťaži predložili dvaja uchádzači
Ponuku predložili dvaja uchádzači – česko-slovenská skupina Škoda Transportation, a. s., Plzeň – ŽOS Trnava, a. s. a švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang, AG. Žiadosť o účasť v súťaži pôvodne podala aj spoločnosť Siemens, s. r. o., ale ponuku nepredložila. ZSSK zverejnila vo Vestníku verejného obstarávania informácie o vyhodnotení časti ponúk týkajúcich sa splnenia podmienok účasti.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla začiatkom roku 2005 ako jeden z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc. ZSSK vykonáva osobnú prepravu a má základné imanie 212,44 mil. eur. Jediným akcionárom spoločnosti je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.