Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) má viac ako 1 400 rušňovodičov, napriek tomu jej ich do plného počtu chýba ešte približne stovka. Denne pritom vypravuje priemerne zhruba 1 540 vlakov, z toho takmer 220 diaľkových a 1 320 regionálnych a prímestských spojov.
Podľa národného vlakového osobného dopravcu ide o celoeurópsky problém, nedostatok strojvodcov pociťujú osobní aj nákladní dopravcovia. Podobná situácia s vodičmi je dlhodobo aj v cestnej nákladnej a autobusovej doprave.
Školenia budú pravidelné
ZSSK chce problém s chýbajúcimi rušňovodičmi riešiť častejšími školeniami, lepším využívaním pracovného času aj výhodnejšími podmienkami.
Železnice pred začiatkom školského roka posilnia vlaky, najviac ich vypravia 1. septembra
Školenia by podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Romana Koreňa mali byť už pravidelné, predbežne by sa mohli konať každé dva mesiace. O kurzy bol záujem aj v minulosti, len ich bol nedostatok. Dopravca chce vyškoliť aj lektorov na tieto kurzy, hoci ich kapacity sú obmedzené.
Napriek nedostatku strojvodcov si v ZSSK dávajú pozor na výber kandidátov, cez skúšky a psychotesty tak nie všetci prejdú. Z nárokov na rušňovodičov nemienia poľaviť, čo súvisí aj s bezpečnosťou. Napríklad, v susednom Česku sa v poslednom období stalo niekoľko nehôd vlakov.
Systém vzdelávania je detailný
„Systém vzdelávania u nás, nehovorím, že v Českej republike to tak nie je, je dosť detailný,“ priblížil Koreň. Ich kandidáti na rušňovodičov sú podľa neho na veľmi vysokej úrovni.
„Možno u iných dopravcov, netrúfam si to hodnotiť, je systém školení na inom princípe založený. My by sme ho neradi menili, lebo to je presne to, čo na bezpečnosť vplýva. U nás v poslednej dobe nenastali také situácie a pevne verím, že ani nenastanú,“ podotkol v súvislosti s haváriami u susedov.
Imobilní ľudia zažívajú komplikácie pri cestovaní, vyše polovica vlakových staníc nemá bezbariérový prístup
Na samotnom výbere rušňovodičov nechcú nič meniť, chcú byť naďalej prísni. „Možno aj to je jeden z dôvodov, prečo je u nás rušňovodičov málo,“ myslí si Koreň.
Lepšie využitie pracovného času
ZSSK zároveň zvažuje možnosti lepšieho využitia pracovného času rušňovodičov, napríklad, lepším zobehovaním rušňov, a plánuje aj nový motivačný odmeňovací systém.
„Budeme sa snažiť ponúknuť našim zamestnancom možnosť si zarobiť viacej, samozrejme, musí to byť v súlade s podmienkami. Chceme dať na dobrovoľnej báze vybrať si rušňovodičom, či chcú zarobiť viacej, pri splnení podmienok bezpečnosti,“ uviedol Koreň. Čas, kedy rušňovodič reálne vedie vlak, je na Slovensku jeden z najnižších oproti susedným krajinám.
Využiteľnosť času podľa šéfa ZSSK treba nastaviť inak a práve to je jeden z hlavných bodov, na ktorom sa chce vedenie spoločnosti dohodnúť s odborármi, ktorí tiež majú konkrétne riešenia.