Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) v prvom štvrťroku tohto roka zaznamenala takmer pätinový prepad objemu nákladnej dopravy. Prepravila 6,67-milióna ton tovarov, čo je medziročne menej o 1,61-milióna ton, resp. o 19,4 %. Hlavným dôvodom poklesu je podľa štátneho vlakového nákladného dopravcu vývoj hutníctva, keď je od mája 2019 prebytok lacnej čínskej ocele na svetových trhoch.
Pokles pokračuje od minulého roka
Z uvedeného poklesu ide 94 % na vrub práve hutníctva. Výkony zákazníkov spoločnosti z tohto odvetvia vlani v prvom štvrťroku boli na bežnej úrovni, pokles nastal až vlani v máji a pokračuje až doteraz, preto je medziročný rozdiel taký výrazný.
Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu
„Dopady pandémie sa prejavujú vo svete od konca minulého roka a na Slovensku od druhej polovice marca. Viacerí naši významní zákazníci najmä v segmente automotive (preprava automobilov a komponentov na ich výrobu) a v prepravách dreva pristúpili k prerušeniu výroby,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.
Pokles v rôznych komoditách
Výpadky prepráv sa len u týchto zákazníkov pohybujú vo výške 70-tisíc ton za poslednú dekádu marca, pričom od apríla očakáva dopravca v uvedených segmentoch výpadok objemu na úrovni 235-tisíc ton tovaru.
„Samozrejme, za predpokladu, že sa situácia v súvislosti s COVID-19 výrazne nezhorší a nepríde k odstávke výroby v ďalších, najmä na spotrebu surovín náročných podnikoch,“ upozornila Kuncová.
Spoločnosť pre všeobecný pokles spotreby trhu očakáva čiastočný útlm aj v iných komoditách, situáciu intenzívne monitoruje a vyhodnocuje.
Výpadok prepravných objemov zasiahol tržby
Predpokladá, že pri trvaní efektov pandémie do polovice augusta klesne objem prepráv na 27,13-miliónov eur, čo by znamenalo spolu v kombinácii s pokračujúcou recesiou hutníctva medziročný pokles prepravy tovarov o 2,83 mil. ton, resp. o 9,4 %.
Prvý štvrťrok 2019 ešte nebol zasiahnutý recesiou, preto je podľa dopravcu ťažké odhadnúť dopad koronakrízy porovnávaním medziročných výsledkov.
„Výpadok prepravených objemov o 19 % sa prejavil rovnakým podielom na nižších medziročných tržbách z prepráv. Už po prvých náznakoch recesie ZSSK CARGO zareagovalo prijímaním interných opatrení, ktoré boli zamerané na znižovanie nákladov,“ priblížila Kuncová.
Redukovanie nákladov
Ide o čerpanie prekážok v práci od 1. augusta 2019, za ktoré zamestnanci dostávajú 60 % priemerného zárobku, lepšiu organizáciu práce s cieľom redukovať nadčasovú a inú príplatkovú prácu v noci, cez víkend, ako aj znižovanie počtu zamestnancov, redukovanie manipulačných vlakov.
Viac o téme Koronavírus
Tieto opatrenia v súčasnosti firma ešte viac uplatňuje, aby dosiahla významné úspory nákladov voči plánu na rok 2020, keďže oproti zámeru za tri mesiace roka je podľa dosiahnutých tržieb vplyvom recesie a koronavírusu v sklze zhruba 9 %.
Dopravca neočakáva skoré uvoľnenie opatrení a poľavenie recesie, preto tržby a výsledok budú výrazne horšie, ako pôvodne plánoval. Aktualizovaný plán spolu s návrhmi opatrení predložil na schválenie valnému zhromaždeniu.
Recesia znásobená koronakrízou
ZSSK CARGO dosiahlo v úvodnom štvrťroku 2020 celkové prevádzkové výnosy 57,3-milióny eur. Medziročne je to menej o 17 %, v porovnaní s plánom je to horšie o 8 %.
„Hlavnou príčinou je pretrvávajúca recesia znásobená pandémiou koronavírusu prejavujúca sa výpadkami na tržbách z prepravy. Tržby z prepravy pritom predstavujú viac ako 85 % celkových výnosov spoločnosti. Keďže neočakávame rýchle zlepšenie, očakávame výpadok celkových výnosov na rok 2020 voči plánu viac ako 20-miliónov eur,“ uviedla Kuncová.
Dopravca zaznamenal v prvej štvrtine roka celkové prevádzkové náklady tiež 57,3-milióna eur, čo je voči plánu lepšie o 3,5-milióna eur.
Úspora výdavkov
Úsporu dosiahol vo variabilných nákladoch z dôvodu nižších prepravných objemov (úspora na trakčných médiách, za prístup k železničnej infraštruktúre) a vo fixných nákladoch opatreniami v oblasti zamestnanosti.
„Voči rovnakému obdobiu minulého roka je pokles nákladov viac ako 5,5-miliónov eur. Najväčšiu položku na prevádzkových nákladoch predstavujú osobné náklady (40 %), ktoré za tri mesiace 2020 dosiahli hodnotu 22,5-milióna eur,“ podotkla Kuncová.
Náklady na trakčnú elektrinu a naftu predstavovali 8,6-milióna eur a za železničnú dopravnú cestu 3,3-milióna eur, náklady za nájmy dosiahli 13-milióna eur. Keďže väčšina položiek v rámci nákladov má fixný charakter, ich vývoj nekorešponduje s vývojom tržieb.
Dôjde k prehĺbeniu strát
Vedenie ZSSK CARGO pripravuje a prijíma opatrenia na znižovanie nákladov v oblasti osobných nákladov, pri nakupovaní služieb a materiálov.
„Výpadok výnosov viac ako 20 mil. eur vzhľadom na štruktúru nákladov nie je v krátkodobom horizonte možné v plnom rozsahu kompenzovať a preto očakávaný vývoj povedie k prehĺbeniu straty. Na elimináciu straty sú momentálne rozpracované interné projekty, realizáciou ktorých firma v krátkom čase prispôsobí svoje prevádzkové zdroje aktuálnym objemom prepráv a dosahovaným tržbám,“ dodala Kuncová.