Železničná spoločnosť Slovensko chce vynoviť vozový park, vyhlási súťaž na obstaranie 15 moderných rušňov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vlaky, zssk
Foto: archívne, ZSSK, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) robí dôležitý krok vpred v oblasti modernizácie svojho vozového parku. V snahe zabezpečiť spoľahlivú a efektívnu dopravu pre všetkých cestujúcich vedenie ZSSK rozhodlo vyhlásiť súťaž na obstaranie 15 moderných rušňov, do budúcna s možnosťou ich odkúpenia.

Tento krok je súčasťou širšieho plánu modernizácie, ktorý zahŕňa aj postupné vyraďovanie zastaraných rušňov. Cieľom je minimalizovať meškania vlakov, zlepšiť prevádzkovú spoľahlivosť, pracovné podmienky pre zamestnancov, čím sa zlepší celková kvalita poskytovaných služieb.

Železničná spoločnosť Slovensko zvažovala viacero možností

Nové hnacie koľajové vozidlá plánuje ZSSK mať na tratiach už v prvom štvrťroku 2025, aby mohli čo najskôr začať slúžiť cestujúcim.

„Modernizácia nášho vozového parku je kľúčová pre zabezpečenie spoľahlivej a efektívnej dopravy pre našich občanov. Nové rušne nám umožnia nielen splniť naše záväzky, ale aj držať krok s najlepšími európskymi železničnými dopravcami, pokiaľ ide o kvalitu a vysoké štandardy prevádzkovej spoľahlivosti,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, Peter Helexa.

Pri modernizácii vozového parku Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zvažovala viacero možností. Medzi nimi bol aj „nultý variant,“ ktorý predstavoval zachovanie súčasného stavu vozového parku bez akýchkoľvek zmien či modernizácie. Tento variant sa však ukázal ako neudržateľný, najmä vzhľadom na narastajúce požiadavky na údržbu, servis a kazovosť, ako aj požiadavky medzinárodnej dopravy.

Riešenie s menším dopadom na rozpočet ZSSK

Súčasné rušne, ako séria 350, už nevyhovujú moderným technickým štandardom a nemohli by plnohodnotne fungovať v medzinárodnej prevádzke. To by pre ZSSK znamenalo výrazné finančné straty a nutnosť kupovať trakčné výkony od susedných železničných spoločností.

Pri rozhodovaní o modernizácii vozového parku preto ZSSK zvážila ďalšie varianty. Prvou možnosťou bol priamy nákup 25 nových viacsystémových rušňov, čo by spoločnosti poskytlo úplnú kontrolu nad novými vozidlami. Tento variant však prinášal vysoké počiatočné náklady a dlhé dodacie lehoty, pričom rušne by boli k dispozícii najskôr v roku 2028. Toto riešenie by nezodpovedalo naliehavým potrebám ZSSK, najmä v medzinárodnej doprave, kde súčasné rušne už nevyhovujú.

Druhým zvažovaným variantom bol dlhodobý prenájom 20 rušňov s možnosťou opcie na ďalších 10. Tento variant by síce poskytol dostatočný počet moderných rušňov, ale bol by finančne náročnejší v krátkodobom horizonte, čo by mohlo ovplyvniť finančnú stabilitu spoločnosti. Bolo teda nutné nájsť riešenie, ktoré by zabezpečilo potrebnú modernizáciu s menším dopadom na rozpočet ZSSK.

Desaťročný prenájom 15 viacsystémových rušňov

Nakoniec sa ZSSK rozhodla pre prenájom 15 rušňov s možnosťou opcie na ďalších 15. Tento variant predstavuje optimálny kompromis medzi nákladmi, rýchlosťou nasadenia a flexibilitou. Umožňuje rýchle zabezpečenie moderných vozidiel a zároveň ponecháva priestor na ďalšie rozšírenie podľa budúcich potrieb ZSSK. Tento variant bol vybraný ako najvhodnejší, pretože ponúka najlepšiu rovnováhu medzi finančnou efektívnosťou a rýchlosťou nasadenia.

„Našim cieľom bolo nájsť riešenie, ktoré zlepší kvalitu dopravy a zachová ekonomickú stabilitu spoločnosti. Prenájom 15 rušňov s možnosťou budúceho rozšírenia je v súčasnosti najlepšou voľbou, pretože nám umožňuje reagovať na aktuálne aj budúce potreby bez nutnosti viazať obrovské finančné prostriedky hneď na začiatku. Tento prístup nám tiež dáva možnosť využiť moderné technológie skôr, čo je kľúčové pre udržanie konkurencieschopnosti v medzinárodnej doprave,“ uviedol Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva a riaditeľ odboru právnych služieb ZSSK.

ZSSK sa rozhodla pre desaťročný prenájom 15 viacsystémových rušňov s možnosťou opcie na ďalších 15, čo predstavuje najoptimálnejšie riešenie z viacerých hľadísk. Tento variant minimalizuje počiatočné finančné zaťaženie a poskytuje flexibilitu pri rozšírení vozového parku podľa potrieb.

Nasadenie moderných rušňov je kľúčové

Navyše umožňuje rýchle nasadenie moderných rušňov do prevádzky, čo je kľúčové, najmä vzhľadom na požiadavky medzinárodnej dopravy, napríklad v Českej republike, kde bude od 1. januára 2025 povinné používanie vlakov vybavených systémom ETCS.

Dopravca zvážil odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Prenájom menšieho počtu vozidiel a zníženie zahraničných výkonov alebo kompenzácie zahraničným dopravcom by mohli byť finančne náročné a narušiť vzťahy so zahraničnými partnermi, čím by sa znížila konkurencieschopnosť ZSSK na medzinárodných trasách.

Krátkodobý prenájom na 3-4 roky nie je pre dodávateľov atraktívny a neposkytuje stabilitu ani finančné výhody. ZSSK momentálne preferuje prenájom kvôli rýchlosti dodania a flexibilite v prevádzke, avšak do budúcna aktívne plánuje investície do nákupu nových rušňov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Helexa
Firmy a inštitúcie Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP)ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko