Zálohové úhrady štátu Železničnej spoločnosti Slovensko na dopravné služby vo verejnom záujme v tradičnej výške 209,56 mil. eur by mali byť doplatené o vyše 44 mil. eur. Dôvodom je nárast cestujúcich a s tým súvisiace náklady.
BRATISLAVA 4. januára (SITA) – Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj vlani plánovalo uhradiť Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) za objednané dopravné služby vo verejnom záujme 209,56 mil. eur, táto suma by však nakoniec mala dosiahnuť 254 mil. eur.
„Ministerstvo dopravy štandardne poskytuje v priebehu roka mesačné zálohové úhrady, ktoré sú súčasťou štátneho rozpočtu na daný rok. Po skončení roka sú náklady na realizované služby a súvisiace výnosy podrobené nezávislému auditu,“ informoval agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Následne sa podľa neho určí, či boli zálohové úhrady dostačujúce, alebo je potrebné niečo doplatiť, prípadne vrátiť, ak by boli zálohy vyššie.
Náklady pre rast cestujúcich znamenajú vyšší doplatok
Zálohové úhrady štátu pre ZSSK sú aj v tomto roku naplánované vo výške 209,56 mil. eur a výhľadovo aj v rokoch 2019 a 2020. Celková výška úhrady pre ZSSK v roku 2016 bola 243,95 mil. eur, z toho zálohové úhrady tvorili tradičnú sumu 209,56 mil. eur a zvyšok doplatok úhrady – pohľadávka voči ministerstvu.
„V posledných rokoch sú zálohové úhrady nastavené tak, že zhruba na 85 % pokrývajú celkovú úhradu dopravných služieb vo verejnom záujme. Nárast cestujúcich a s tým súvisiace náklady však znamenajú, pri nezmenenej zálohovej úhrade, vyšší doplatok pri konečnom ročnom zúčtovaní,“ uviedol Kováč. Na základe platnej zmluvy s ministerstvom dopravy má byť doplatok úhrady vysporiadaný do dvoch rokov.
Štát dopláca rozdiel medzi oprávnenými nákladmi a výnosmi
Štát si na základe Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme objednáva od ZSSK výkony na daný rok v rámci celého Slovenska (vlakokilometre, počty i časové polohy vlakov na konkrétnych trasách) a súčasne stanovuje ceny cestovného. „Pretože ceny nie sú trhové, štát uhrádza v zmysle platnej zmluvy rozdiel medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi a dosiahnutými ekonomicky oprávnenými výnosmi,“ dodal Kováč.
Ministerstvo dopravy a výstavby má v tomto roku uhradiť za dopravné služby vo verejnom záujme aj súkromnej spoločnosti RegioJet, a. s., a to 8,44 mil. eur. Teda rovnako ako v predošlom roku a na základe výhľadu aj v nasledujúcich dvoch rokoch. RegioJet tieto peniaze dostáva za prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno na objednávku štátu. Pred dvoma rokmi ešte išlo o sumu vo výške 9,26 mil. eur.
Dotácie na železničnú dopravu majú dosiahnuť celkovo 490,5 milióna eur
Štát zároveň poskytuje dotácie Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) na prevádzku železničnej infraštruktúry. Na tento účel bolo vlani určených tradične 272,5 mil. eur, z toho 250 mil. eur na samotné prevádzkovanie železničnej infraštruktúry a 22,5 mil. eur na kompenzáciu finančných dopadov vyplývajúcich zo zníženia poplatku za prístup k infraštruktúre. Tieto dotácie pre ŽSR by podľa očakávania mali vlani dosiahnuť 292,5 mil. eur. V tomto a ďalších dvoch rokoch sa opäť počíta so sumou 272,5 mil. eur.
Celkové dotácie na prevádzku železničnej infraštruktúry a osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme sú v tomto roku plánované v objeme 490,5 mil. eur. Pôvodne schválená rovnaká suma pre minulý rok by mala podľa predpokladov napokon dosiahnuť 554,87 mil. eur z dôvodu navýšenia pre ZSSK o 44,37 mil. eur a pre ŽSR o 20 mil. eur.