Príčinou toho podľa Železničnej spoločnosti Slovensko nie je len poruchovosť vlakov, ale aj ich pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami. Z uvedeného počtu vlakov je podľa dopravcu aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť ich opäť do prevádzky.
BRATISLAVA 20. februára (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) potvrdila, že z 32 dieselmotorových jednotiek radu 861, ktoré dodala spoločnosť ŽOS Vrútky, a. s., v regionálnej doprave momentálne nejazdí sedemnásť. Príčinou toho však nie je len ich poruchovosť, ale aj pravidelná údržba a nehody s cestnými motorovými vozidlami.
Ako v utorok informoval národný osobný vlakový dopravca, z uvedeného počtu vlakov je aktuálne problematických päť a s dodávateľom sa snažia uviesť tieto vlaky opäť do prevádzky. ZSSK predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.
Dieselmotorové jednotky prestali nasadzovať na trať Prešov – Bardejov
Na problém s dieselmotorovými vlakmi ZSSK v utorok upozornilo OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.
„Na odstránení technických problémov intenzívne pracujeme so ŽOS Vrútky aj s hlavnými subdodávateľmi projektu. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sme opätovne oficiálne požiadali (robíme tak od roku 2016) o okamžité riešenie stavu trate Prešov – Bardejov a zároveň sme na tejto trati pre jej zlý stav prestala nasadzovať dieselmotorové jednotky,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Prísnejšie podmienky pre záručné a pozáručné opravy
V Nových Zámkoch je na nasadenie potrebných jedenásť dieselmotorových jednotiek, čo je dlhodobo dodržané a situácia je tam stabilná. V tomto depe ani jeden vlak nemá problémy s kolesami ako na východe. „Nové vedenie ZSSK radikálne sprísnilo podmienky pre záručné a pozáručné opravy, podmienky pre dodanie náhradných hnacích koľajových vozidiel a sankcií za nekvalitnú dodávku všade, kde to bolo možné, resp. pri všetkých nových dodávateľoch,“ priblížil Kováč. Sprísnené podmienky sú podľa neho súčasťou všetkých zmlúv uzavretých od leta 2016.
Vlaky obstarali cez dva projekty za 131 miliónov eur bez DPH
ZSSK obstarala 32 dieselmotorových jednotiek radu 861 od ŽOS Vrútky spolu za takmer 131 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (157 mil. eur vrátane DPH) cez dva projekty, spolufinancované zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013. V prvej fáze v roku 2009 dopravca objednal dvanásť jednotiek za skoro 53 mil. eur a v druhej fáze v roku 2013 ďalších dvadsať kusov za 78 mil. eur bez DPH.
Z prvej série nie je nasadených zatiaľ osem jednotiek, z toho tri pre poškodenie kolies z dôvodu nevhodného koľajového zvršku na trati Prešov – Bardejov, jedna pre neplánovaný výrobný problém, tri sú na pravidelnej údržbe a jedna je po nehode. Z druhej série nie je zaradených do prevádzky deväť jednotiek – jedna pre poškodenie kolies na spomínanej trati Prešov – Bardejov, štyri pre výrobné nedostatky, tri sú na pravidelnej údržbe a jedna je po nehode.
Výrobné nedostatky vozidiel z druhej série sú kryté predĺženou zárukou
„Jednotky z prvej a druhej série sú už mimo záruky, najstaršie majú už sedem rokov. No všetky problémy vozidiel z druhej série, ktoré sa vzťahujú na výrobné nedostatky, sú kryté predĺženou zárukou, zahŕňajúcou motor a chladiaci systém,“ uviedol Kováč. Problematických je tak podľa neho päť jednotiek. Z 32 dieselmotorových jednotiek 861 je rozdelených šestnásť pre depo Humenné, odkiaľ sú nasadzované na trate v Prešovskom a Košickom kraji, a ďalších šestnásť pre depo Nové Zámky, odkiaľ jazdia v regionálnej doprave v Nitrianskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.