Dokazuje to podľa štátneho osobného vlakového dopravcu aj stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie, keď na základe podkladov prizvaného znalca zamietol námietku proti podmienkam v súťažných podkladoch a zastavil konanie o námietkach proti vylúčeniu uchádzača.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) trvá na tom, že súťaž na dodávku dieselmotorových vlakov bola v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní vzhľadom na čo najlepšie riešenie pre osobnú železničnú dopravu.
Ako v piatok informoval štátny osobný vlakový dopravca, dokazuje to aj stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), keď na základe podkladov prizvaného znalca zamietol námietku proti podmienkam v súťažných podkladoch a zastavil konanie o námietkach proti vylúčeniu uchádzača.
„Okrem toho prebehla kontrola vyhodnoteného verejného obstarávania aj na Ministerstve dopravy a výstavby SR, kde riadiaci orgán nezistil pochybenia a vyzval ZSSK na podpis zmluvy. Súčasné predstavenstvo ZSSK prerokovalo verejné obstarávanie aj na úrovni Európskej komisie aj z dôvodov, že bolo vyhlásene bývalým predstavenstvom.
O tom, že ZSSK pristupovala k tendrom zodpovedne, svedčí zrušenie súťaže na dodávku elektrických jednotiek, ktorú sa práve na základe tohto rokovania rozhodla zrušiť,“ priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Obe súťaže vyhlásilo bývalé vedenie spoločnosti.
Súťaž na elektrické vlaky zopakovali, aby predišli pochybnostiam
Súťaž na dodávku elektrických jednotiek podľa ZSSK nebola zrušená pre kritériá na výber dodávateľa, ale z dôvodu zmeny lehoty dodania prvej súpravy od nadobudnutia účinnosti zmluvy až v druhej časti užšej súťaže. Technické požiadavky boli splniteľné väčšinou renomovaných výrobcov koľajových vozidiel.
„ZSSK v rámci priebehu predchádzajúcej súťaže vyhovela námietkam uchádzačov. Napriek tomu, že tento postup bol úplne v súlade s pravidlami verejného obstarávania, nové predstavenstvo rozhodlo o zrušení súťaže s cieľom zamedziť akýmkoľvek rizikám vzniku korekcií v budúcnosti,“ dodal Kováč.
ZSSK sa preto rozhodla súťaž zopakovať za účelom odstránenia i najmenších pochybností relevantných úradov o bezchybnosti celého procesného postupu. Zároveň bola prijatá dohoda, že nové podmienky súťaže budú prerokované so zástupcami ministerstva dopravy a kanceláriou JASPERS ako poradným orgánom EK. „Všetky sporné body boli prediskutované a nová súťaž bola vyhlásená až po finálnom odsúhlasení kanceláriou JASPERS a ministerstvom,“ uzavrel Kováč.
Tendre kritizovali kresťanskí demokrati, mali podozrenie z netransparentnosti
Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) pred týždňom upozornilo na podozrenia z netransparentných súťaží pri nákupe regionálnych dieselmotorových a elektrických vlakov, ktoré ZSSK vyhlásila ešte v roku 2015. Obstarávanie dieselových vlakov bolo podľa KDH ušité pre jediného uchádzača, a to spoločnosť ŽOS Vrútky, s ktorou aj ZSSK podpísala v tomto roku zmluvu na dodávku vlakov v celkovej cene zhruba 77 mil. eur.
Podpredseda KDH Pavol Zajac označil na tejto súťaži za zarážajúce to, že ostatných uchádzačov v súťaži vyradili a firma ŽOS Vrútky súťažila v elektronickej aukcii sama so sebou a súťaž uskutočnili priamym zadaním. ŽOS Vrútky podľa KDH túto súťaž vyhrala so sumou 76,999 mil. eur oproti predpokladanej cene 77 mil. eur. „Ak by súťažilo viac firiem, tak výsledná cena mohla byť o 10 – 20 % nižšia, čo by znamenalo, že sme za tú istú sumu mohli nakúpiť viac vlakov,“ povedal Zajac.
Poznamenal tiež, že ZSSK si vybrala na toto verejné obstarávanie firmu Process Management, s. r. o. „Tá už v minulosti týmto spôsobom radila pri výbere dodávateľa elektronického mýta, kde uspel jediný uchádzač s najvyššou cenou – firma Sky Toll. Process Management aj v roku 2015 realizoval verejné obstarávanie v kauze kompa na Dunaji, kde tiež nastavil súťaž pre jediného a najdrahšieho uchádzača,“ dodal Zajac.