- aktualizované 8. októbra 9:28
Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK), prevádzkujúcej osobnú vlakovú dopravu, chýba celkovo 249 zamestnancov. K najviac neobsadeným patria pozície 97 rušňovodičov a 57 vlakvedúcich.
Ako národný dopravca informoval, pre nedostatok strojvodcov za deväť mesiacov tohto roka odriekol jedenásť vlakov, denne vypraví približne 1 500 spojov. Aktuálne má celkovo 5 831 zamestnancov, z toho 1 213 rušňovodičov, čo je zhruba pätina.
„Výchova rušňovodiča je dlhodobý, minimálne ročný proces a počet najazdených vlakokilometrov sa v rámci ZSSK od roku 2014 stále zvyšuje. Stúpa preto aj potreba zamestnať viac rušňovodičov, hoci títo majú množstvo ponúk od slovenských i českých súkromných prepravcov,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Priemerná mzda rušňovodičov v spoločnosti pri súčasnom manažmente od roku 2016 vzrástla o 314,50 eur, teda o vyše 25 percent, v súčasnosti dosahuje zhruba 1 456 eur. „Je predpoklad, že táto mzda bude i naďalej rásť nad úroveň inflácie. Pre rušňovodičov sme zaviedli osobitný druh prémií a pravidelne im zvyšujeme základné mzdy,“ priblížil Kováč.
Pomohli legislatívne zmeny
ZSSK bola jedným z iniciátorov legislatívnej zmeny, ktorá zmiernila podmienky na prijatie záujemcu na pozíciu rušňovodič-kandidát. Zákon už nevyžaduje stredoškolské vzdelanie technického zamerania, podľa dopravcu v súčasných vozidlách pri zohľadnení mnohomesačného denného zácviku je nadbytočné.
Kvalita železníc je zrkadlom dlhodobej ignorácie vlád (podcast)
Spoločnosť v roku 2016 evidovala len 55 záujemcov o túto profesiu, po reforme náborového procesu ich počet rástol a v tomto roku prijala už 114 uchádzačov. Počet prijatých rušňovodičov v roku 2019 dosiahol spolu 128 (114 je kandidátov). Téme sa minulý týždeň venoval aj denník SME.
„Skutočným riešením by však bola dohoda s odbormi a so štátom o možnosti platovej diferenciácie, keďže dnes nemáme možnosť systémovo viac odmeňovať rušňovodičov na tratiach západného Slovenska, lebo odbory i štát trvajú na platovej rovnosti,“ podotkol Kováč.
Spolupráca so strednými školami
ZSSK vidí dve riešenia terajšej situácie. „Buď razantne zvýšime platy všetkým zamestnancom aj tam, kde to nie je dnes potrebné a kde máme kapacity a výkony naplnené a neohrozené, čo sa výrazne a negatívne dotkne nášho hospodárenia a následne štátnej podpory. Alebo budeme mať možnosť systémovo ohodnocovať pracovníkov výraznejšie tam, kde nám chýbajú,“ podotkol Kováč.
ZSSK zároveň úzko spolupracuje s ôsmimi strednými školami (s jednou z nich aj v systéme duálneho vzdelávania), ktoré pre ňu vychovávajú potenciálnych nových kvalifikovaných zamestnancov. Študentom ponúka možnosť prevádzkovej praxe aj s poskytovaním štipendií počas štúdia.
„V decembri 2018 sme vstúpili do systému duálneho vzdelávania s partnerskou Strednou odbornou školou dopravnou Martin-Priekopa v odbore mechanik elektrotechnik, v ktorom budeme spoločne pripravovať žiakov na povolania rušňovodič, mechanik a elektromechanik,“ poznamenal Kováč.
Odrieknuté a zmeškané vlaky
Štátnemu dopravcovi chýba v ďalších kľúčových profesiách v prevádzke aj trinásť ľudí na posune, v opravárenských profesiách 21 elektromechanikov, jedenásť vozmajstrov a šesť zámočníkov dráhových vozidiel.
Z rôznych dôvodov bývajú ročne odrieknuté stovky spojov, ich podiel pre nedostatok rušňovodičov je minimálny. Nevypravené vlaky sú nahradené autobusmi.
„Počet odrieknutých, alebo zmeškaných vlakov nad tridsať minút z viny dopravcu je kvalitatívnym ukazovateľom Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Maximálny limit pre rok 2019 je 875 vlakov,“ priblížil Kováč.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR ako objednávateľ osobnej vlakovej dopravy s podporou štátu za každý vlak nad uvedený rozsah udeľuje ZSSK sankciu vo výške sto eur, čo sa následne rieši pri ročnom vyhodnotení zmluvy.
Ministerstvo situácii venuje pozornosť
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) v súvislosti s nedostatkom zamestnancov, napríklad rušňovodičov, informovalo, že téme obsadzovania pozícií v doprave dlhodobo venuje pozornosť.
Poukázalo pritom na úpravu a zjemnenie podmienok vykonávania profesie rušňovodič, a to novelou zákona o doprave na dráhach (účinná od 15. marca 2019) so zámerom prijatia nových uchádzačov.
„O preukaz rušňovodiča sa môžu uchádzať osoby so vzdelaním v akomkoľvek odbore, teda nemusia mať elektrotechnické, dopravné s technickým zameraním či strojnícke vzdelanie,“ uviedol pre agentúru SITA rezort dopravy.
Zamestnávanie na tú-ktorú pozíciu v doprave podľa ministerstva ovplyvňuje aj faktor zamestnanosti v konkrétnom regióne.
„Ministerstvo dopravy podporuje všetky snahy, aby sa odbory s dopravným zameraním stali vyhľadávanými už medzi mladými ľuďmi. V spolupráci s našimi podriadenými organizáciami sa snažíme motivovať žiakov na základných aj stredných školách, aby sa oboznámili s profesiami v doprave a mohli ich spoznať či vyskúšať si ich,“ poznamenal rezort. Posledná takáto akcia s názvom Študuj dopravu sa konala 3. októbra v Trnave.