Veľkou výzvou pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) v roku 2022 bolo akútne riešenie nedostatku zamestnancov v kľúčových profesiách, najmä na pozícii rušňovodič.
Do naplnenia optimálneho stavu jej chýba necelých dvesto pracovníkov v deviatich rozhodujúcich činnostiach, z toho 66 rušňovodičov a pätnásť rušňovodičov-kandidátov v príprave.
Pracovný čas už nezahŕňa prestávku na jedlo
Podľa národného vlakového osobného dopravcu situáciu do istej miery vyriešilo preklasifikovanie a zintenzívnenie kurzov rušňovodičov, prvé výsledky vzhľadom na ich trvanie to má priniesť začiatkom budúceho roku. Nová kolektívna zmluva umožňuje vyššiu efektivitu výkonov zamestnancov, pracovný čas rušňovodiča už nezahŕňa prestávku na jedlo a odpočinok.
Železniciam stále chýba cez sto rušňovodičov, opäť museli odrieknuť vlaky najmä medzi Bratislavou a Trnavou
„V priebehu roka 2022 ukončilo vzdelávanie a bolo certifikovaných 110 rušňovodičov-kandidátov. Certifikovaní rušňovodiči sú nasadzovaní na trate podľa prevádzkovej potreby v závislosti na ich odbornú spôsobilosť – dosiahnutú kvalifikáciu,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
„Aktuálne máme spustené tri kurzy s počtom 49 rušňovodičov-kandidátov a jeden prípravný program s počtom 10 rušňovodičov-kandidátov, pričom v roku 2023 máme plánovaných päť nových kurzov a zároveň pokračovanie (dokončenie) kurzov z roku 2022,“ priblížil.
Nedostatok rušňovodičov vykrývajú nadčasmi
ZSSK mala ku koncu novembra celkovo 5 635 zamestnancov, z toho 1 253 rušňovodičov, tých od začiatku roka pribudlo 46. Počet vlakvedúcich klesol na 1 059 a osobných pokladníkov zhruba na sedemsto. Chýbajú aj elektromechanici a mechanici, vozmajstri, zámočníci dráhových vozidiel či vedúci posunu.
„K výraznému zníženiu chronického nedostatku rušňovodičov pomohol aj nový grafikon vlakovej dopravy. Je to predovšetkým zabezpečením efektívnejších obehov, ako aj prerozdelením výkonov zamestnancov z iných regiónov. Oproti minulému stavu išlo o pokles nedostatku na približne polovicu,“ vysvetlil Kováč.
ZSSK naďalej bojuje s nedostatkom rušňovodičov, dĺžku výpadkov spojov na západe nevie odhadnúť
Tento nedostatok v zásade vedia vykryť po väčšinu času medzi mnohými kolegami obľúbenými nadčasmi, no aj tie majú svoje limity.
Potenciálnych zamestnancov lákajú súkromníci
Pozícia ZSSK na železničnom trhu práce je špeciálne na západnom Slovensku ovplyvnená koncentráciou súkromných železničných dopravcov, ktorí podľa národného dopravcu často ponúkajú prácu jeho mladým rušňovodičom hneď, ako opustia kurz.
„K tomu sme blízko hraníc s Českom, kam tiež naši rušňovodiči odchádzajú k súkromným dopravcom. ZSSK už veľa rokov aktívne situáciu rieši, v posledných mesiacoch napríklad zintenzívnením kurzov rušňovodičov či kontinuálnym zvyšovaním miezd a iných benefitov,“ dodal Kováč.
Približne 90 rušňovodičov musí každoročne nahradiť pre odchod do dôchodku alebo z iných dôvodov, napríklad stratu zdravotnej spôsobilosti či dobrovoľný odchod.