Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) žiada od štátu komplexnú dopravnú politiku. Zástupcovia asociácie vo štvrtok doručili otvorený list pre ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) s požiadavkou na začatie konštruktívneho dialógu a vznik medzirezortnej pracovnej skupiny na riešenie problémov aj v železničnej nákladnej doprave.
Posilnenie železničnej nákladnej dopravy
Ako organizácia informovala, že list poslali na vedomie aj premiérovi, ministrom hospodárstva, financií a životného prostredia. Stretli sa s predsedom parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Petrom Kremským (OĽaNO), ktorý prisľúbil zvolanie komisie pre dopravu.
List nadväzuje na celoslovenský protest nákladných železničných dopravcov z utorka a kampaň spojenú s petíciou, ktorej cieľom je presunúť časť prepravy tovarov z ciest na železnicu a odbremeniť cesty od kamiónovej dopravy.
Prezident AROS Ján Biznár privítal bezprostrednú reakciu ministra dopravy, ktorý priznal, že železničná infraštruktúra je v katastrofálnom stave, čo ovplyvňuje železničnú dopravu, pričom sa stotožnil s protestom a požiadavkami nákladných dopravcov na podporu tomuto sektoru.
Nákladná doprava opäť ostane bokom
„Spomínané plánované investície do infraštruktúry vo výške 500 miliónov eur považujeme za nedostatočné. Veľká časť z nich pôjde na obnovu vozového parku osobnej železničnej dopravy, nákladná doprava opäť zostane popoluškou,“ uviedol Biznár.
Podľa neho česká Správa železnic má približne desaťkrát vyšší rozpočet na investície do infraštruktúry ako majú Železnice Slovenskej republiky.
„Preto žiadame kompetentných o vytvorenie pracovnej skupiny a dialógu, výsledkom ktorého by mala byť dopravná politika štátu, zameraná na komplexné riešenie nastolených problémov,“ dodal Biznár.
Nesplnené sľuby
Slovensko sa zaviazalo v Bielej knihe Európskej únie previesť 30 percent prepráv tovaru nad 300 kilometrov z ciest na železnice do roku 2030 a tento podiel zvýšiť na 50 percent do roku 2050.
„Jedenásť rokov po tomto záväzku a osem rokov do prvého termínu sa v tejto veci neurobilo nič, dokonca neexistuje ani žiadna reálna dopravná vízia či koncepcia, ako to postupne dosiahnuť,“ upozornila asociácia.
Podiel cestnej a železničnej nákladnej prepravy v roku 2011 bol 76 ku 21 percent, v roku 2020 sa zvýšil v prospech cestnej dopravy na 80 k 18 percentám.
„Bezemisná, ekologická elektrická nákladná železničná doprava ťahá za kratší koniec a je zaťažovaná ekologickými poplatkami. Neadekvátna je aj cena za prístup na koľaje. Navyše, železničné trate sú v kritickom stave, rýchlosť je znižovaná v niektorých úsekoch iba na 20 kilometrov za hodinu,“ dodal AROS. Nákladní vlakoví dopravcovia tak Slovensko radšej obchádzajú a vozia tovar cez Rakúsko či Maďarsko.