Tunel pri bratislavskej Hlavnej stanici čaká v najbližších dvoch rokoch rekonštrukcia. Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) ako oprávnenému žiadateľovi európskych finančných zdrojov to umožní vyzvanie na národný projekt z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra vo výške viac ako 4,1 milióna eur.
Vyzvanie odsúhlasila ministerka investícií Veronika Remišová a vyhlási ho ministerstvo dopravy. Po dokončení prestavby bude tunel bezpečnejší a zároveň sa predĺži aj jeho životnosť. Modernizácia je naplánovaná na roky 2022 a 2023.
Náročné opravy historických objektov
„Aby sme mohli využiť naplno ekologický potenciál železničnej dopravy, musí byť moderná a spoľahlivá. Preto musíme investovať nielen do vozového parku, ale aj do železničnej infraštruktúry. Neraz ide už o historické objekty, ktoré dodnes dobre slúžia, ale potrebujú náročné opravy,“ dodala vicepremiérka Remišová s tým, že zámerom projektu je rekonštrukcia a následná modernizácia tunelového ostenia Bratislavského tunela č. 2.
Odstráni sa aj súčasné presakovanie vody, ktoré spôsobuje poruchy. Tie, obzvlášť pri elektrifikovanej trati, ohrozujú jej bezpečnosť a plynulosť dopravy.
Bol jeden z najdlhších tunelov
Bratislavský tunel č. 2 susedí s historickým Bratislavským tunelom č. 1, známym ako Lamačský tunel č. I. Lamačský tunel vybudovali v rokoch 1844 až 1848 a s celkovou dĺžkou 704 metrov bol v tom čase jedným z najdlhších v Európe.
Potreba druhej koľaje viedla k výstavbe nového susedného tunela č. 2, známeho ako Lamačský tunel č. II. Začal sa raziť v decembri 1900 a do prevádzky ho odovzdali v októbri 1902. Je dlhý 596 metrov.