Poslankyňa za SaS vyčítala ministrovi dopravy, že nezabránil vývozu kontaminovanej zeminy, nelegálnej ťažbe štrkopiesku pre výstavbu diaľnice ani tomu, že sa diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever stavia bez platného stavebného povolenia.
Poslankyňa NR SR Anna Zemanová (SaS) kritizovala ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd) v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.
V rozprave na mimoriadnej 44. schôdzi Národnej rady SR o odvolávaní Érseka mu vyčítala, že nezabránil vývozu kontaminovanej zeminy, nelegálnej ťažbe štrkopiesku pre výstavbu diaľnice ani tomu, že sa diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever stavia bez platného stavebného povolenia. Zmeny stavby pred dokončením podľa poslankyne neprešli procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Podozrenia o kontaminovanej zemine
Stavba D4 a R7 je podľa Zemanovej hrozbou pre životné prostredie. „Je to mediálny škandál s navážaním kontaminovanej zeminy a iného odpadu. Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy, kde vo viacerých bodoch máte uložené povinnosti aj možnosti, ako ste mali konať a stavbu kontrolovať,“ povedala poslankyňa.
Ministra dopravy považuje za zodpovedného za to, že nezávislý dozor alebo poverení ľudia z ministerstva nedostatočne kontrolovali stavbu, hoci v čase, kedy sa začalo s navážaním uvedených materiálov, na to upozorňovali aj médiá.
Podala trestné oznámenie
„Mali ste hneď urobiť kroky, ako sa objavili tieto prvé správy. Ste za to priamo zodpovedný. Nemali by ste sa chodiť vyzvedať po polícii, ale mali by ste naháňať práve zodpovedné osoby,“ vyhlásila Zemanová. Tie mali podľa nej chodiť na stavbu, sledovať konkrétne analýzy, statické skúšky, aký materiál sa tam dováža.
Poslankyňa pripomenula, že sama podala trestné oznámenie na činnosti, ktoré sa tam konajú, ale malo by byť aj na nečinnosť orgánov štátnej správy, ministerstiev dopravy a životného prostredia.
Dozor na stavbe platí koncesionár
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek v reakcii povedal, že vyšetrovanie pre podozrenie z používania kontaminovanej zeminy by malo byť ukončené o tri týždne.
„Nezávislý dozor je denno-denne na stavbe, mal by kontrolovať všetky procesy, ktoré sa týkajú výstavby diaľnice,“ uviedol minister s tým, že ide o renomovanú rakúsku firmu. Platí ju však koncesionár pre D4 a R7.
Ak pochybil, rozlúčia sa s ním
„Keď sme dostali informácie, že môže sa tam vyvážať nejaký materiál, tak sme okamžite upozornili listami nezávislý dozor, ak tam pochybenie vidí, nech to hlási,“ uviedol Érsek.
Ak vyšetrovanie odhalí, že na stavbe je niečo kontaminované a nezávislý dozor to neoznámil, tak sa s ním podľa ministra rozlúčia. „Spravíme také opatrenia, aby sa kontaminácia, ak bude dokázaná, odstránila. Bývam na Žitnom ostrove, tam som sa narodil. Moji vnuci sú tam a nechcem, aby pili zlú vodu,“ dodal minister dopravy.