Zmena správcu bez zmeny financovania, respektíve navýšenia zdrojov na opravy a údržbu by automaticky neznamenala zlepšenie stavu ciest II. a III. triedy. Ako pre agentúru SITA v utorok uviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR, aj v iných krajinách je bežné, že regionálne cesty spravujú samosprávy.
Zaradenie ciest II. a III. triedy, ktoré spravujú samosprávne kraje, pod Slovenskú správu ciest (SSC), ktorá má v pôsobnosti cesty I. triedy, v súčasnosti podľa rezortu dopravy nie je téma.
Banskobystrický kraj má problém so zničenou cestou pri Muráni, Doležal a Kollár prisľúbili pomoc
„Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj v súčinnosti s SSC, či už pri formovaní štátneho rozpočtu, alebo príprave strategických materiálov navrhuje podstatne zvýšiť potrebné prostriedky predovšetkým na údržbu a opravu ciest I. triedy, aby sa predišlo degradácii vozoviek, mostov a ich súčastí,“ informoval rezortný hovorca Ivan Rudolf.
V súčasnosti sa podľa neho očakáva ukončenie tendra na veľkoplošné opravy hlavných ciest za 200 miliónov eur, kde bolo opäť podané odvolanie v posledný možný deň v závere júla.
S opravami sa mohlo začať už na jeseň
„Znova sa tak oddialil podpis zmluvy s úspešným uchádzačom, ktorý mohol začať opravovať cesty už na jeseň. Na začiatok to bude v Banskobystrickom kraji, kam by malo smerovať približne 24 percent z plánovanej investície, ktorá sa bude postupne čerpať nasledujúce štyri roky,“ poznamenal Rudolf.
Obchádzkovú trasu z Muráňa do Prednej Hory cez národný park bude možné využiť len s povolením
Ministerstvo dopravy považuje takéto prieťahy vo verejnom obstarávaní zo strany neúspešného uchádzača za špekulatívne a poškodzujúce všetkých občanov, keďže odďaľuje mimoriadne potrebnú opravu ciest I. triedy.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) v pondelok vyzval ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina) k urýchlenej systémovej reforme ciest I., II. a III. triedy. Jedine zlúčenie správy týchto ciest pod Slovenskú správu ciest podľa inštitútu zabezpečí potrebné financie a systematický prístup k opravám havarijného stavu mnohých úsekov slovenských ciest.
Obciam chýbajú peniaze
Sieť ciest II. a III. triedy podľa riaditeľa IDH Ondreja Mateja na seba významne nadväzuje, a preto je logické, aby ich spravovala jedna inštitúcia – Slovenská správa ciest. „Nie je akceptovateľné, aby oprava cesty medzinárodného významu II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou, ktorú využíva kamiónová doprava, závisela od jednorazovej pomoci,“ upozornil Matej.
Prípad financovania havarijnej situácie na uvedenej ceste v okrese Revúca, ktorú poškodili silné prívalové zrážky koncom júna, podľa neho potvrdzuje fakt, že samosprávne kraje nemajú dostatok financií na riešenie havarijných situácií na cestách II. a III. triedy.
Odkladanie systémovej reformy bude podľa riaditeľa inštitútu Mateja len násobiť prípady zanedbaných havarijných stavov ciest II. a III. triedy, na ktoré samosprávne kraje nemajú financie.
„Nepovažujeme za správne a systémové, keď pri hľadaní financií na opravu cesty v havarijnom stave musia predstavitelia samosprávneho kraja prosiť predstaviteľov vlády o mimoriadnu dotáciu,“ dodal Matej.