- aktualizované 4. augusta, 12:58
Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) už viac ako tri roky rieši zmluvné vzťahy s autobusovými dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec. Podľa rozsudku Krajského súdu v Banskej Bystrici, ktorý ako odvolací orgán riešil tento spor, je zmluva medzi SAD Zvolen a BBSK platná, vrátane dodatku o predĺžení.
Uviedol to na stredajšej tlačovej besede predseda Inštitútu verejnej dopravy (IVD) Marek Modranský, ktorý mal možnosť naštudovať si aktuálny rozsudok súdu.
„Tým pádom sa BBSK musí k tejto veci postaviť, zobrať ju na vedomie a plne rešpektovať, keď bude vydané právoplatné rozhodnutie príslušným okresným súdom, a mali by sa začať chovať vzájomne vo vzťahu objednávateľ a dopravca,“ povedal predseda IVD, podľa ktorého bol tento spor zbytočne vytvorený a stál župu stovky tisíc eur z verejných peňazí na nákladné právne poradenstvo.
Nezmyselný spor
„Potvrdili sa závery našej analýzy, že išlo o účelovo vymyslený problém k údajnej neplatnosti zmlúv. Župa takto stratila tri roky nezmyselnými súdnymi spormi, počas ktorých sme mohli efektívne doriešiť množstvo problémov v dopravnej obslužnosti územia Banskobystrického kraja,“ komentoval Modranský.
„Potvrdilo sa, že to bol nezmyselný spor, ktorý unavil všetky strany,“ uviedol pre agentúru SITA predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny s tým, že čas, ktorý tomu venovala župa bol zbytočne minutý.
Banskobystrický kraj hľadá nových autobusových dopravcov, cena zákazky presahuje 420 miliónov eur
Spor medzi BBSK a SAD Zvolen sa začal v septembri 2018, keď BBSK informoval, že odmieta plniť od januára 2019 zmluvy s dopravcami zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu v kraji. Príčinou mali byť dodatky so SAD Lučenec a so SAD Zvolen predlžujúce zmluvy o päť rokov, ktoré podpísalo bývalé vedenie župy v roku 2017.
V decembri 2019 Okresný súd vo Zvolene rozhodol, že dodatok, ktorý podpísala SAD Zvolen s bývalým vedením kraja za pôsobenia Mariana Kotlebu, je minimálne v časti predĺženia pôvodnej zmluvy o päť rokov uzatvorený v rozpore so zákonom. Obidve strany sa voči rozsudku odvolali. Pre spor počas posledného januárového víkendu v roku 2020 nejazdila väčšina prímestských autobusových liniek.
Kraj chce čo najskôr meritórne rozhodnutie
„Rozhodnutie krajského odvolacieho súdu žiadnym spôsobom nespochybnilo rozhodnutie prvostupňového okresného súdu o nezákonnosti predĺženia platnosti pôvodnej zmluvy dodatkami. Krajský súd sa k platnosti predĺženia vôbec nevyjadril. Skonštatoval, že skôr, ako je možné začať sa zaoberať platnosťou Kotlebovho (bývalý predseda BBSK Marian Kotleba, pozn. SITA) predĺženia zmluvy, je potrebné rozhodnúť a ustáliť ako sa budú započítavať zálohy a výkony služieb vo verejnom záujme medzi stranami v prípade neplatnosti dodatkov. S týmto zdôvodnením vrátil (banskobystrický krajský súd, pozn. SITA) spor späť na okresný súd. Urobíme všetko pre to, aby sme získali čím skôr meritórne rozhodnutie vo veci – teda rozhodnutie, či pôvodné zmluvy platia, alebo neplatia do konca roku 2023. Získanie tejto právnej istoty je dôležité východisko pre ďalšie vzťahy dopravcov s verejnými subjektami na celom Slovensku,“ uviedol vo svojom stanovisku k rozhodnutiu banskobystrického krajského súdu BBSK.
Zvolen hľadá nového autobusového dopravcu, ide o zákazku za viac ako 20 miliónov eur
Nezisková organizácia Inštitút verejnej dopravy pôsobí na Slovensku od roku 2014. Spoločnosť vykonáva odborný dohľad a podporu pre dopravcov a samosprávy v sektore verejnej dopravy.
Spoločnosť SAD Zvolen dlhodobo zabezpečuje pravidelnú prímestskú dopravu na takmer 70 percentách územia Banskobystrického samosprávneho kraja v okresoch Banská Bystrica, Zvolen, Brezno, Detva, Veľký Krtíš, Krupina, Banská Štiavnica, Žiar nad Hronom a Žarnovica. V štyroch južných okresoch kraja autobusovú dopravu zabezpečuje SAD Lučenec.