ZSSK hlási dobré správy: Telové kamery vo vlakoch fungujú, incidentov aj agresivity voči personálu ubudlo

Polícia opakovane ocenila ich výpovednú hodnotu pri vyšetrovaní.
ZSSK: Pilotný projekt telových kamier pre vlakvedúcich
Vlakvedúce ZSSK s telovými kamerami počas tlačovej konferencie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) o pilotnom projekte telových kamier pre vlakvedúcich, ktorý spustili na západnom Slovensku. Bratislava, 2. máj 2024. Foto: archívne, SITA/ZSSK

Telové kamery, ktoré pred rokom začala používať Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), sa osvedčili ako účinný nástroj na zvýšenie bezpečnosti vo vlakoch. Dopravca ich nasadil do prevádzky celkovo 419. Počas prvých 12 mesiacov eviduje pokles incidentov o päť percent a zníženie agresivity voči vlakvedúcim a cestujúcim až o 21 percent.

Kamery pomohli pri vyšetrovaní desiatok prípadov

Ako informoval hovorca ZSSK Dominik Drevický, záznamy z kamier za dobu ich používania prispeli k objasneniu približne 50 prípadov. Polícia opakovane ocenila ich výpovednú hodnotu pri vyšetrovaní.

„Telové kamery nám umožňujú nielen oddialiť prípadné konflikty, ale aj rýchlo a transparentne reagovať na vzniknuté situácie a celkovo zvýšiť kvalitu cestovania vlakmi ZSSK. Ročná prax ukázala, že tieto zariadenia podporujú dodržiavanie pokynov zo strany cestujúcich, najmä v situáciách, keď cestovali bez platného cestovného lístka,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa s tým, že kamery sa ukázali ako dôležitý nástroj prevencie

Bezpečnosť zvyšujú aj ďalšie opatrenia

ZSSK využíva okrem telových kamier aj kamerové systémy vo vozňoch, spolupracuje s políciou a bezpečnostnými službami a poskytuje cestovné výhody policajtom, čím zvyšuje ich prítomnosť vo vlakoch aj mimo služby.

„Telové kamery významne prispievajú k ochrane zamestnancov i cestujúcich, čím potvrdzujú, že majú skutočný dopad pre ďalší rozvoj bezpečnej železničnej dopravy na Slovensku,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková. Dodala, že rezort pripravuje ďalšie bezpečnostné projekty financované z európskych fondov. ZSSK sa v nich chce zamerať najmä na najzávažnejšie problémy, ako sú fyzické útoky na vlakvedúcich a konflikty medzi cestujúcimi.

Najviac kamier je v Košiciach, najmenej vo Zvolene

Kamery typu AXIS W110 sú rozmiestnené podľa potrieb jednotlivých regiónov. V Bratislave ich majú 102, v Žiline 112, v Košiciach 119 a vo Zvolene 63. Zvyšné zariadenia tvoria technickú rezervu. Kamery sú vybavené bufferovaným nahrávaním, ktoré zachytí aj 30 sekúnd pred spustením záznamu.

Po použití sa záznam bezpečne uloží na server a uchováva päť dní. Pri ďalšom spracovaní môže slúžiť ako dôkaz. ZSSK využíva aj zvukové nahrávanie v osobných pokladniach, ktoré sa osvedčilo pri riešení sťažností.

Viac k osobe: Denisa ŽilákováDominik DrevickýPeter Helexa
Firmy a inštitúcie: MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Odporúčané