Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v utorok podpísala zmluvu so švajčiarskym výrobcom Stadler na dodanie štyroch veľkokapacitných elektrických jednotiek pre strategickú trať Bratislava – Žilina.
Hodnota projektu môže presiahnuť 100 miliónov eur, pričom financovanie zabezpečia európske zdroje cez Plán obnovy a odolnosti a Program Slovensko. Prvá jednotka má byť nasadená do prevádzky v roku 2026, ďalšia v roku 2027.
Posilnenie kapacity a komfortu
Ako informoval hovorca ZSSK Dominik Drevický, nové elektrické jednotky typu KISS majú výrazne posilniť kapacitu a komfort na jednej z najvyťaženejších železničných tratí v krajine, kde očakávaný nárast počtu cestujúcich do roku 2030 je na úrovni šesť percent.
Lístok z 50 centov zdražie vo Vysokých Tatrách na štyri eurá, internetom už koluje petícia
„Podpisom tejto zmluvy transformujeme strategické zámery na hmatateľné výsledky. Moderné elektrické jednotky od Stadleru prinášajú vyšší komfort, znížia emisie a posúvajú našu železnicu medzi najudržateľnejšie formy dopravy,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.
Súpravy budú mať kapacitu minimálne 560 miest
Elektrické súpravy budú mať kapacitu minimálne 560 miest na sedenie, maximálnu prevádzkovú rýchlosť 160 km/h a nízku podlažnosť pre jednoduchší nástup cestujúcich. Ich energetická spotreba bude dosahovať iba 12 kWh na vlakový kilometer, čo je zhruba o štvrtinu menej než pri starších vozidlách.
Železnice zavádzajú minimálne cestovné, jeden z lístkov pre nízke využívanie rušia a mesačné zdražejú
„Naše jednotky sú stelesnením švajčiarskej precíznosti, inovácií a vášne pre udržateľnú mobilitu,“ zdôraznil výkonný viceprezident spoločnosti Stadler Ansgar Brockemeyer.
Vozidlá budú vybavené modernými informačnými systémami
Elektrické jednotky KISS už ZSSK prevádzkuje na tratiach Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín/Púchov, kde si podľa spoločnosti udržiavajú vysokú spoľahlivosť a obľubu u cestujúcich. Nové vozidlá budú vybavené modernými informačnými systémami, digitálnymi panelmi aj zvukovým hlásením.
ZSSK potvrdzuje pozitívny trend spokojnosti, nový grafikon a prevádzkové zmeny cestujúcim vyhovujú
„Obnova vozového parku je pilierom našej vízie modernej a udržateľnej dopravy. Vďaka dnešnému podpisu privedieme na slovenské koľaje inovatívne jednotky, ktoré zvýšia komfort a znížia emisie,“ dodal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.